شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیاست احتمالی جمهوری اسلامی برای ایجاد «ایمنی جمعی»، با وجود افزایش شدید مرگ بر اثر کرونا

یک روز پس از اظهارات حسن روحانی درباره ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از سیاست احتمالی دولت جمهوری اسلامی برای ایجاد «ایمنی جمعی» در مقابل این ویروس سخن گفته است. 

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، روز یکشنبه، درباره نتایج تحقیقات اخیر وزارت بهداشت گفت: «چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم.»

او با تاکید بر این که «روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است»، ادامه داد: «در صورتی که یک بار ابتلا به بیماری سبب عدم ابتلای مجدد به کویید۱۹ باشد، نشان می‌دهد فرد در برابر بیماری ایمن شده است، ولی اگر ایمنی پایدار نباشد حداقل تا زمان دسترسی به واکسن و درمان قطعی به طور موقت از این مخمصه نجات پیدا می‌کنیم.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به نتایج تحقیق وزارت بهداشت، گفت: «اگر این تعداد افراد به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، به احتمال زیاد مجددا به بیماری مبتلا نمی‌شوند، زیرا آنتی‌بادی محافظت کننده در بدن شان به وجود آمده است و شاید اگر روزی تا ۷۰ درصد جمعیت ایران مبتلا شوند بتوان ماسک، دستکش و... را کنار گذاشت.»

پیشتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به گزارش تازه‌ای از وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: «تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.»

روحانی، روز شنبه ۲۸ تیر، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد بر اساس این گزارش «بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند و حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.»

احتمال ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا در حالی است که یک ماه پیش، احسان مصطفوی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ وزارت بهداشت، گفته بود «حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور» تا آن زمان آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند.

مردانی نیز در اسفندماه، با اشاره به یک تحقیق دانشگاه هاروارد آمریکا به رسانه‌های ایران گفته بود حداقل تا یک سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد افراد به کرونا مبتلا خواهند شد.

احتمال در پیش گرفتن سیاست ایمنی جمعی در ایران از سوی حکومت در حالی است که این سیاست به دلیل افزایش مرگ و میر، با مخالفت‌های جدی در جهان روبه‌روست.

 

تداوم آمار بالای مرگ و میر کرونا در ایران

آمار رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران حاکی از تداوم آمار بالای قربانیان این ویروس است. 

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز یکشنبه اعلام کرد: «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.»

او ادامه داد: «از دیروز تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۳۲۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۷۳ هزار و۶۵۶ نفر رسید.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت، حال جسمی ۳۵۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ وخیم گزارش شده است.

لاری همچنین گفت: «همانند روزهای گذشته استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند.»

در حالی که افزایش شیوع ویروس کرونا در بسیاری از مناطق ایران گزارش شده، برخی از شهرها ضدعفونی معابر عمومی را از سرگرفته‌اند.

در تهران نیز، برخی محدودیت‌ها از جمله محدودیت فعالیت‌های ورزشی شهرداری که از ۱۹ تیرماه برای مدت ۱۰ روز آغاز شده بود به علت شیوع بیماری کرونا یک هفته دیگر ادامه می‌یابد.

همچنین سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مصوبه این‌ شورا مبنی بر لغو برگزاری نمایشگاه در سال جاری خبر داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More