شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شش سال و نیم حبس برای اسفندیار رحیم‌مشایی

مقام‌های قضائی ایران اعلام کردند که اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم، به شش سال و نیم زندان محکوم شده است.

خبر محکومیت مشایی ابتدا از سوی خبرگزاری فارس اعلام شد. تسنیم هم به نقل از غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، نوشت که مشایی به اتهام «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شده است. علی‌اکبر جوانفکر، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، نیز به اتهام مشابهی به ۴ سال زندان محکوم شد.

دو اتهام دیگر مشایی «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقامات قضایی» بود که بابت اتهام اول به یک سال و بابت اتهام دوم به شش ماه زندان محکوم شد.

روز سه‌شنبه نیز رسانه‌های حامی محمود احمدی‌نژاد خبر دادند دادگاه کیفری به دنبال «انتشار فیلم سخنان حمید بقایی مقابل زندان اوین» او را به به اتهام «توهین به اشخاص و مقامات» به شش ماه زندان محکوم کرده است. بقایی در این پرونده از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد.

دادگاه مشایی ابتدای ماه جاری و با ریاست موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. رحیم‌مشایی در جلسه‌های دادگاه حاضر به دفاع از خود نشد، اعلام کرد صلاحیت دادگاه را قبول ندارد و مدعی شد او را «به زور» به دادگاه آورده‌اند و خودش قصد نداشته در دادگاه حضور پیدا کند.

کانال تلگرامی دولت بهار، دوم شهریورماه،  تماس محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق را با اسفندیار رحیم‌مشایی منتشر کرده بود که در آن، مشایی از زندان به احمدی‌نژاد می‌گوید کیفرخواست به او داده نشده و گفت‌وگویی با وکیلش نداشته است.

رییس کل دادگستری تهران اکنون به تسنیم گفته است رحیم‌مشایی با اتهام‌های دیگری هم مواجه است که هنوز دادگاه درباره آن‌ها رایی صادر نکرده است.

در واکنش به صدور این حکم، رضا رحیم‌مشایی، فرزند اسفندیار رحیم‌مشایی، در صفحه توییتر خود نوشت: «آيا وقت آن نرسيده است كه اختلاف میان قاضی و ضابط قضایی با یک فرد  به اصطلاح متهم در دادگاه علنی واقعی مورد رسیدگی قرار گیرد و به بن بست ایجاد شده در این زمینه پایان دهد؟!».

محمود احمدی‌نژاد نیز در صفحه توییتر خود چنین درباره پرونده رحیم‌مشایی اظهارنظر کرد: «پس از علنی شدن این حقیقت که دست گردانندگان دادگاه فرمایشی آقای اسفندیار رحیم مشایی از هرگونه سند و مدرکی برای محکوم کردن ایشان خالی است، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی تلاش‌های تازه ای را برای پرونده سازی علیه معاون رئیس جمهور سابق آغاز کرده‌اند».

کانال تلگرام احمدی‌نژاد در توضیح بیشتر این توییت، نوشت که «نهادهای اطلاعاتی و امنیتی» اقدام به احضار «تعدادی از همکاران سابق و دوستان نزدیک» مشایی کرده‌ و «آن‌ها را تحت فشار قرار داده اند تا در باره ایشان اقرار به ناحق کنند».

پیش از صدور حکم دادگاه، ویدئویی ۴۰ دقیقه‌ای از رحیم‌مشایی منتشر شد. او در این ویدئو مدعی شد که قصد دارند به او اتهام جاسوسی بزنند و سپس اعلام کنند در زندان خودکشی کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More