شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صادقی: آمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها را اعلام نکنید،‌ مجلس آمار مستندش را اعلام می‌کند

محمود صادقی،‌نماینده مجلس ایران در توییتر خود با انتقاداز اعلام نشدن آمار کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان نوشت: « اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد.»

او همچنین با انتقاد از عملکرد صدا و سیما نوشت که صدا و سیما تیراندازی مستقیم به معترضان را نشان دهد. 

در همین حال دو نماینده مجلس ایران ضمن اشاره به عدم ارائه آمار دقیق از سوی مسئولان درباره تعداد بازداشت‌ها و کشته‌های اعتراض‌های آبان‌ماه، به خصوص وجود نوجوانان در بین کشته‌شدگان، از تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب»‌ و همچنین بررسی موضوع از طریق یک «کمیسیون ویژه» در مجلس خبر دادند.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران، روز دوشنبه یازدهم آذرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد: «از همان روزهای ابتدایی که اعتراض‌ها و اتفاق‌ها رخ داد، نمایندگان به این فکر افتادند تا یک راهکاری پیدا کنند و به حقایق موجود پی ببرند.» او از تشکیل یک «کمیته حقیقت‌یاب» برای تحقق این هدف خبر داد.

هم‌زمان بهرام پارسایی، عضو «کمیسیون اصل ۹۰» مجلس از پیگیری در جهت تشکیل یک «کمیسیون ویژه»‌ برای پیگیری اتفاقات اخیر از سوی این کمیسیون خبر داد. 

او یکی از منابع این کمیسیون برای بررسی اعتراض‌ها و جمع‌آوری آمار را خانواده‌های کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان دانست.

پارسایی در زمینه چگونگی تشکیل کمیسیون ویژه اضافه کرد: «طبق آیین‌نامه، کمیسیون ویژه برای مسایل مهم و خاص باید به پیشنهاد ١۵ نماینده به صحن بیاید، بر همین اساس من و همکارانم روند قانونی را طی و این طرح را با دو فوریت تقدیم هیات رییسه خواهیم کرد.»

سلحشوری نیز در همین ارتباط احتمال رای‌آوری طرح تشکیل این کمیسیون را به دلیل حساسیت‌ها و نیاز نمایندگان به پاسخگویی به مردم درباره اعتراض‌ها بالا دانست.

این نماینده تهران ابراز امیدواری کرد که در صورت تشکیل «کمیسیون ویژه»، مجلس بتواند در ماه‌های پایانی دوره فعلی به نتایجی درباره این موضوع برسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین اخبار و آمار موجود در زمینه اعتراض‌ها را دارای «تفاوت فاحش» خواند و عدم اطلاع‌رسانی دقیق را «قصور‌» دانست.

تلاش نمایندگان برای دستیابی به آمار و گزارش‌ها درباره اعتراض‌های آبان‌ماه در حالی است که مقام‌های قضایی و دولتی در هفته سوم آغاز تظاهرات عمومی هنوز آماری از کشته‌شدگان و یا بازداشت‌ها ارایه نداده‌ و آن را دارای «جنبه امنیتی» دانسته‌اند.

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز روز شنبه ضمن اظهار این‌که «خوشبختانه افراد خارج از کشور هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند»، گفته بود مقام‌های دولتی نیز مجاز به ارایه آمار نیستند.

در این چند روز مردم تحقیر شدند

سلحشوری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایلنا ضمن انتقاد از حرف نزدن مسئولان با مردم اظهار کرد: ‌«مردم عصبانی و سرخورده‌اند،‌ در این چند روز تحقیر شده‌اند.»

او فشارهای اقتصادی را باعث «سرخوردگی» مردم دانسته و اضافه کرد:‌ «امروز (مردم) فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است.»

پیشتر، وزارت اطلاعات در گزارش اعتراض‌های آبان‌ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ترکیب بازداشتی‌ها را بیشتر از افراد «بیکار و دارای درآمد پایین» اعلام کرده بود. 

سلحشوری ضمن انتقاد از وجود کینه در دل مردم در این زمینه اضافه کرد:‌ «زخمی که خنده‌های آقای روحانی به دل مردم زد، یک زخم کاری است.»

نمایندگان اختیاری ندارند، از دستور اطاعت می‌کردند

سلحشوری همچنین از فقدان اختیار و قدرت مجلس انتقاد کرد. 

او ضمن اشاره به تصمیم برخی نمایندگان فعلی برای عدم حضور در انتخابات دوره آینده گفت:‌ «نمایندگان در مجلس هفتم، هشتم و نهم هم اختیاری از خود نداشتند، اما هیچ کسی نمی‌فهمید، زیرا با هم همنوا بودند و همنوایی داشتند و از دستوری که داده می‌شد اطاعت می‌کردند.»

پیشتر نیز غلامرضا حیدری، نماینده تهران، در یک گفت‌وگو با وبسایت «اعتمادآنلاین» از محدودیت اختیارات نمایندگان مجلس انتقاد کرده و گفته بود: «مردم فهیم هستند، می‌فهمند که در بسیاری از مسایل کلیدی نه مجلس و نه رییس‌‌جمهوری کاره‌ای است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More