شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صالحی در هشدار به شرکای اروپایی: در صورت عمل نکردن به تعهدات‌شان، دست ایران بسته نیست

 

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی ضمن انتقاد از شرکای اروپایی به آنها هشدار داد که در صورت عمل نکردن به تعهدات‌شان، دست ایران بسته نیست.

معاون رئیس جمهوری در گفت‌وگو با ایرنا به ابعاد مختلف برجام پرداخت و از مخالفان برجام در داخل کشور انتقاد کرد.

صالحی در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت در صورت به نتیجه نرسیدن توافق با اروپا و خروج ایران از برجام اقدامات فراوانی می‌توانیم انجام دهیم. او این موارد را اینگونه برشمرد: «مثلا می توانیم در اسرع وقت به تولید مجدد سوخت ۲۰ درصد بپردازیم یا میزان غنی‌سازی و وزن غنی سازی را بالا ببریم. سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده را می‌توانیم با سهولت و به فوریت مجددا نصب کنیم و یا میزان سوی بالقوه را به سرعت بالا ببریم.» 

 

انتقاد از مخالفان برجام در داخل کشور

معاون رییس جمهوری با انتقاد از مخالفان برجام گفت بارها اعلام کرده‌ایم که کار خلاف مقررات بین‌المللی و قوانین داخلی انجام نداده و انجام نخواهیم داد. او خطاب به آنهایی که «از سه سال پیش تبلیغ می کنند که در راکتور اراک بتن ریختند» گفت «چنین خبری صحت ندارد و کذب محض است ولی برخی از عزیزان با استفاده از فتوشاپ عکس‌هایی تهیه و اذهان برخی از هموطنان را به سمتی دیگر منحرف کردند و به قلب واقعیت پرداختند.»

صالحی در گفت‌و‌گو با ایرنا مقاصد این عده را سیاسی خواند و گفت «به گونه‌ای در سطح اذهان و افکار عمومی تبلیغ می‌شد که گویی رآکتور اراک تکمیل شده بود و ما آن مسیر را به کلی متوقف کردیم. راکتور اراک در حال ساخت بود و بخش قابل توجهی از تجهیزات آن هم هنوز در اختیار ما نبود.» در مقابل رییس سازمان انرژی اتمی همچنین برجام را فرصتی توصیف کرد که با آن راکتور اراک به صورت مدرن طراحی شود و کارآمدی راکتور را ارتقا داده شود.

 به گفته صالحی روند نابسامان اقتصادی کشور از قبل از برجام آغاز شده بود. او در این‌باره گفت: «قبل از برجام کشتی‌های بازرگانی ما متوقف بود، بیمه‌ها با ما کار نمیکردند، صدور نفت ما به زیر یک میلیون بشکه رسیده بود و به همین ترتیب، با یک شیب نسبتاً ملایم صادرات ما کم می‌شد، نقل و انتقال پول عملاً غیرممکن شده بود. اینها همه برای کشور ضرر و زیان  و واقعیت هایی بود که وجود داشت و شرایط هم روز به روز بدتر می شد.»

 

با ارتقای راکتور تهران عمر این راکتور بیست سال اضافه می شود

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایرنا از ارتقاء ایمنی راکتور تهران خبر داد. او با اشاره به گذشت حدود ۵۰ سال از عمر راکتور گفت که به دنبال تعویض سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران هستیم که طراحی آن قدیمی است.

او اظهار امیدواری کرد که طی یکسال آینده طول عمر راکتور به  بیش از ۲۰ سال افزایش یابد و امکان تولید رادیو ایزوتوپ‌های بیشتر و متنوع‌تری فراهم شود.

 

انتقاد از کندی کار چینی‌ها در مدرن‌سازی راکتور اراک

معاون رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگو با انتقاد از شرکای چینی در زمینه مدرن‌سازی راکتور اراک گفت «با اعلام خروج آمریکا از برجام طرف چینی به رغم تعهداتی که برعهده داشت، از سرعت همکاری‌ها با ما کاست و البته انتظار ما از طرف چینی، چیز دیگری بود.» 

او همچین هشدار داد که در صورت تعلل شرکای خارجی در این پروژه ایران گزینه‌های مختلفی دارد.

 

روس‌ها هرچه تعهد کرده‌اند به نحو احسن انجام داده‌اند

علی اکبر صالحی همچنین گفت «روس‌ها هرچه را که تعهد کردند به نحو احسن انجام می‌دهند.» به گفته معاون رئیس‌جمهوری روس‌ها در مواردی حتی فراتر از تعهداتشان ولی در چارچوب در چارچوب برجام و توافقنامه پادمان و پروتکل الحاقی عمل کردند.

هشدار به اروپا؛ اگر شرکای برجام به تعهدات خود عمل کنند، دست ایران بسته نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارنظرهای اخیر اروپا در ارتباط با برنامه موشکی ایران با استناد به برجام تاکید کرد که ایران موشک را برای حمل کلاهک هسته‌ای و خود کلاهک هسته‌ای را طراحی نکرده است. و اظهارنظرهای اروپا را بهانه‌تراشی خواند و گفت: «برخی از کشورهای اروپایی همیشه دنبال بهانه‌گیری علیه ایران بوده‌اند. آنها هیچ وقت راضی نمی‌شوند تا همرنگ آنها شویم.» صالحی همچنین به «استقلال سیاسی» ایران اشاره کرد و افزود: «ایران در زمره معدود کشورهای درحال توسعه قرار دارد که دارای استقلال سیاسی است. اتحادیه اروپا با اینکه جمعیت و درآمد بیشتری از آمریکا دارد، اما از استقلال کامل سیاسی و اقتصادی برخوردار نیست.»

معاون رئیس‌جمهوری همچنین  به شرکای برجام هشدار داد «چنانچه به تعهدات خود عمل نکنند، دست ایران بسته نیست و برای مواجهه با هر شرایطی گزینه‌های مختلفی در اختیار دارد.»

 

روابط ما با آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی خوب است

به گفته صالحی آژانس تاکنون ۱۳ گزارش ارائه داده حاکی از این که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. او همچنین با بی‌سابقه خواندن این گزارش‌ها گفت در حال حاضر، روابط ما با آژانس در چارچوب پادمان و پروتکل الحاقی خوب است و تعهدی اضافه بر آن را نمی پذیریم. معاون رئیس‌جمهوری با سیاسی خواندن اقدامات و اظهارنظرهای آمریکا و اسرائیل در خصوص ابعاد نظامی دادن به پرونده هسته‌ای ایران، امیدوار است که آژانس به وعده‌هایش وفادار بماند و تحت فشارهای سیاسی عمل نکند.

با گذشت سه سال از امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ، این توافق فراز و نشیب‌های زیادی طی کرده است. 

با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال جاری و در پی آن بازگشت تدریجی تحریم‌ها این توافق ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. به رغم فشارهای شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مقام‌های ‌ایران امیدوارند که شرکای اروپایی به توافق پایبند باشند و هرچه سریعتر راهی برای حفظ آن پیدا کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More