شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: مطمئن نیستم بتوانیم جلوی جنگ را بگیریم، اما آغازگر آن، پایان دهنده‌‌اش نخواهد بود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تاکید «مطمئن نیستم که بتوانیم جلوی جنگ را بگیریم»، گفت: «ایران آغازگر جنگ نخواهد بود، اما اطمینان دارم هرکسی که شروع کننده جنگ باشد، پایان دهنده آن نخواهد بود.»

ظریف که برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد روز شنبه در گفت‌وگو شبکه خبری سی بی‌اس، گفت که «معنای حرفم این است که این جنگ، یک جنگ محدود نخواهد بود.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که «شما تحت تحریم آمریکا هستید اما با ویزای آمریکا در منهتن نشسته‌اید. آیا این می‌تواند نشانه‌ای از خواست آمریکا برای مذاکره باشد؟» گفت: «لزوما این‌گونه نیست. آمریکا به دلیل میزبانی مقر سازمان ملل متحد، تعهد دارد که برای اعضای این سازمان، ویزا صادر کند.»

ظریف گفت که «آمریکایی‌ها به روشنی در نامه‌ای به ویزای من ضمیمه کرده‌اند که من واجد شرایط دریافت ویزا نیستم اما معافیت صادر کرده‌اند.از این رو، آن‌ها می‌خواستند که بدانم قرار نیست من در اینجا باشم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین در واکنش به موافق دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با اعزام نیرو تجهیزات نظامی برای حمایت از عربستان سعودی، اقدام آمریکا را «ژست» توصیف کرد و گفت: «من فکر نمی‌کنم این ژست‌ها کمک کننده باشد. فکر می‌کنم پایان دادن به جنگ یمن، آن‌چیزی است که کمک می کند.»

مصاحبه ظریف با تلویزیون سی.بی.اس به دلیل محدودیت تردد وی در نیویورک در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ضبط شد و روز یکشنبه به وقت محلی از شبکه سی بی‌اس پخش می شود. 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که همراه با ظریف به نیویورک سفر کرده است در صفحه توییتر خود درباره محددیت ویزای ظریف و مصاحبه‌ای وی با شبکه سی‌بی‌اس، نوشت: «از آن‌جایی که ویزای ظریف به او اجازه نمی‌دهد که به استودیو برود، استودیو به دفتر نمایندگی ایران در نیویورک آمد.»

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، شنبه دهم مرداد، اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، را در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار داده است.

پیش از اعمال تحریم علیه ظریف، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، دو پیشنهاد شامل «سفر به تهران برای گفت و گوی مستقیم با مردم ایران» و «گفت‌وگو با تلویزیون ایران» را مطرح کرده بود.

وزیر خارجه ایالات متحده، یک‌شنبه ۶ مرداد۱۳۹۸، در صفحه توییتر خود با تاکید براین‌که «اخیرا پیشنهاد دادم به تهران سفر و به طور مستقیم با مردم ایران صحبت کنم»، گفت که پیشنهاد سفرش به تهران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی رد شده‌است.

پمپئو با بیان این‌که «ما از آمدن جواد ظریف به آمریکا نمی‌ترسیم. او در این‌جا حق دارد آزادانه صحبت کند»، اما پرسید: «آیا واقعیات رژیم خامنه‌ای آنقدر بد است که به من اجازه نمی‌دهد در تهران حرف بزنم؟ چه می‌شود اگر مردم او حقایق را بدون فیلتر و گزینش‌نشده بشنوند؟»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More