شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

غریب‌آبادی: همه دسترسی‌های تکمیلی آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران از نیمه‌شب دوشنبه قطع شد

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که از نیمه‌شب دوشنبه، نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه پنجم اسفند ماه، «همه دسترسی‌های تکمیلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» به تاسیسات هسته‌ای ایران قطع شده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد که این اقدام بر اساس «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» انجام شده است و «تمام دسترسی‌های تکمیلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیمه شب دوشنبه» متوقف شده است.

غریب‌آبادی تاکید کرد که از ساعت ١٢ دوشنبه شب «چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان نداریم و دستورات لازم به تاسیسات هسته‌ای صادر شده است».

ایران هفته گذشته اعلام کرده بود که درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داده است.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه سال‌جاری با تصویب قانونی به نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کند و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

به این ترتیب از نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه، پنجم اسفند ماه «مفاد پروتکل الحاقی، کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس، استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌سازی» متوقف شده است.

همچنین دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام، نظارت و راستی‌آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه و همچنین اقدامات شفاف‌ساز ایران در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ، متوقف شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای شنبه و یک‌شنبه به ایران سفر کرد و در بازگشت از تهران گفت که متاسف است از اینکه بگوید «پروتکل الحاقی اجرا نمی‌شود، اما برای اطمینان‌بخشی به جامعه جهانی، بازرسی‌های ضروری ادامه خواهد یافت.»

او گفت که ضروری است «تا موقعیتی پیش نیاید که ناگهان آژانس خود را از دسترسی به اطلاعات درباره وقوع اقدامات مهم در ایران محروم بیابد» و به همین دلیل طرفين به «یک تفاهم موقت و سه‌ماهه در مورد بازرسی‌های ضروری» دست یافتند.

طی شبانه روز گذشته شماری از نمایندگان مجلس مخالفت خود را با بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نکردند. از جمله نظام‌الدین موسوی در صفحه توییتر خود اقدام سازمان انرژی اتمی ایران در تفاهم روز یک‌شنبه با آژانس را «دور زدن قانون» و مجلس توصیف کرد.

مجتبی ذوالنور، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز روز دوشنبه گفت که توافق‌نامه‌ای که بین دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده خلاف قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و هرچه سریع‌تر باید لغو شود.

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که تفاهم انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر رافائل گروسی به تهران  صرفا محدود به «ضبط و نگهداری سه ماهه اطلاعات برخی فعالیت‌های هسته‌ای» نزد خود ایران است و آژانس  به آن دسترسی نخواهد داشت.

این سازمان تاکید کرد چنانچه ظرف سه ماه تحریم‌ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات ضبط شده را در اختیار آژانس می‌گذارد در غیر این صورت، اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More