شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فاکس‌نیوز: آلمان از افشای تلاش‌های ایران برای نقض تحریم‌ها امتناع کرده است

شبکه خبری فاکس نیوز از خودداری دولت آلمان از افشای تعداد دفعات تلاش حکومت ایران برای دستیابی به سلاح‌های غیرمجاز هسته‌ای و فناوری ساخت راکت خبر داده است.

فاکس‌نیوز به نقل از نامه منتسب به وزارت امور خارجه آلمان نوشت: «آمار در زمینه تجارت خارجی در اداره جنایی گمرک» کشور نگهداری نمی‎شود.

نامه مورد استناد فاکس نیوز در تاریخ ۱۸ مارس با امضای نیلز آنن، وزیر مشاور امور خارجه آلمان، نوشته شده است.

یک روزنامه‌نگار آلمانی به نام یوناس مولر-تووه، در گزارشی به تاریخ ۱۹ مارس گفت امتناع دولت آلمان از افشای اطلاعات مربوط به نقض احتمالی تحریم‌ها از سوی ایران با رفتار سابق آلمان در تناقض است.

او ادعاهای آنن مبنی بر اینکه سیاست افشا تغییری نکرده را کرد.

طبق گزارش این روزنامه‌نگار، «دولت فدرال تا سال ۲۰۰۴ داده‌های اداره جنایی گمرک را در اختیار داشته و همه را در گزارش‌های مربوط به صادرات تسلیحات، از جمله کالاهای مربوطه، تحقیقات و نتایج آن، را لحاظ می‌کرد.»

یکی از سخنگویان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پاسخ به فاکس نیوز گفت: «ما چیزی به پاسخ خانم آنن اضافه نمی‌کنیم.»

این گزارش در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود به مناسبت سال جدید ایرانی، گفت ایران بی‌توجه به هشدارهای آمریکا به تقویت برنامه موشکی خود ادامه خواهد داد.

نمایندگان حزب چپ‌های آلمان در مجلس اواخر ماه فوریه از دولت فدرال خواسته بودند گزارشی درباره تحقیقات مربوط به نقض تحریم‌های ایران که بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ در اداره گمرک ثبت گردیده ارائه نماید.

دولت آلمان از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد حمایت قاطع کرده است. اقدام اخیر دولت مرکل در مخفی کردن موارد مربوط به نقض تحریم‌های ایران را می‌توان در راستای تلاشهای او برای حفظ توافق هسته‌ای موسوم به برجام و تداوم روابط تجاری بین ایران و آلمان قلمداد کرد.

فاکس‌نیوز گفت آنن در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در فوریه در مراسمی که در سفارت ایران در برلین برگزار شد حضور داشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه مه سال گذشته از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند.

فاکس نیوز می‌گوید که آلمان همواره یکی از بازارهای مطمئن برای فعالیت‌های غیرقانونی ایران بوده است.

فاکس نیوز قبلا به نقل از گزارش دستگاه اطلاعاتی آلمان در سال ۲۰۱۸ اظهار داشته بود که «ایران همانند پاکستان و سوریه به تلاش‌های خود در دستیابی به کالاها و دانش فنی مورد استفاده در تولید سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین بهینه‌سازی سامانه‌های ارسال موشک» ادامه می دهد.

همچنین در سال ۲۰۱۷، فاکس نیوز از ۳۲ مورد اقدام ایران به تامین کالاهای مورد نیاز در سلاح هسته‌ای و ساخت موشک در ایالت نوردراین-وستفالن واقع در غرب آلمان خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More