شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران:‌ فشار جمهوری اسلامی به ایران اینترنشنال حمله بی‌شرمانه است

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، با محکوم کردن فشارهای امنیتی و قضایی اخیر جمهوری اسلامی به ایران اینترنشنال آن را «حمله بی‌شرمانه به روزنامه‌نگاران» خواند. 

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، روز دوشنبه یازدهم آذرماه با انتقاد از متهم کردن فعالیت و همکاری با ایران اینترنشنال به «تروریستی» بودن از سوی وزارت اطلاعات ایران، این فشارها را «حمله بی‌شرمانه علیه روزنامه‌نگاران» و تلاشی برای «گمراهی رسانه‌ها و سلب حق دسترسی شهروندان به اطلاعات» دانست.

او همچنین اضافه کرد: «جامعه جهانی نباید بایستد و چشم‌بسته به تماشای اقدامات مقام‌های ایرانی بپردازد.» بلانگر‌ خواستار حمایت کلامی و عملی از حقوق همه روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در وبسایت خود اعلام کرده که سرکوب‌های شدید علیه تلویزیون ایران اینترنشنال «به دلیل پخش برنامه‌های ۲۴ ساعته و زنده آن است که اعتراض‌های مداوم مردم علیه افزایش قیمت سوخت و سیاست‌های اقتصادی حکومت را پوشش داده بود.»

پیشتر، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه ۹ آذر با انتشار اطلاعیه‌ای از  توقیف اموال کارکنان ایران اینترنشنال در ایران خبر داد و آن‌ها را تهدید به تعقیب بین‌المللی کرد.

در این اطلاعیه، فعالیت‌های شبکه ایران اینترنشنال و کارکنان آن، مصداق همکاری با «‌دشمنان جمهوری اسلامی» و «‌تروریستی» خوانده شده بود. 

این وزارتخانه همچنین ادعا کرد که نیروهای امنیتی چندین نفر را که از داخل ایران با این رسانه همکاری می‌کردند، بازداشت کرده است.

پیش از این نیز اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا فشارهای جمهوری اسلامی به رسانه‌های فارسی‌زبان در بریتانیا را محکوم کرده بود.

میشل استان‌استریت، دبیرکل این اتحادیه، در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال این‌گونه اقدامات حکومت ایران را دارای پیامی به جامعه بزرگ روزنامه‌نگاران با این مضمون دانست که «ما نمی‌خواهیم بر روی آن‌چه که در حال حاضر در ایران اتفاق می‌افتد، تمرکز صورت گیرد.»

همچنین مارک استیفنس، وکیل برجسته بریتانیایی که وکالت شبکه ایران اینترنشنال را به عهده دارد، در این زمینه اظهار کرد: «تلاش حکومت ایران برای آزار اشخاصی که از حق آزادی بیان استفاده می‌کنند در تناقض با کنوانسیون‌های سازمان ملل و بسیاری دیگر از معاهده‌های بین‌المللی است.»

در هفته‌های اخیر، تحمیل فشار و ارعاب‌ بر خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور که با رسانه‌های فارسی زبان از جمله رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کنند‌ نیز تشدید شده است.

گزارش‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد که در مدت اخیر دست‌کم ۲۰ روزنامه‌نگار ایرانی از کشورهایی از جمله بریتانیا، سوئد، ترکیه، جمهوری چک و فرانسه گزارش‌هایی درباره تهدیدشدن داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More