شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کرد

 

لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران تصویب شد. در رأی‌گیری برای تصویب این لایحه، از میان ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس، ۱۴۳ نماینده رای موافق، ۱۲۰ نماینده رای مخالف و ۵ نماینده رای ممتنع دادند.

در این جلسه، پیش از رأی‌گیری اصلی درمورد لایحه، موضوع علنی و یا غیرعلنی برگزارشدن رأی‌گیری برای لایحه CFT به رأی گذاشته شد، که در آن رأی‌گیری، نمایندگان درنهایت با ۱۱۷ رأی مخالف، ۱۱۱ رأی موافق و ۱۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۴ نمایندگان حاضر در جلسه، با رای‌گیری علنی درمورد لایحه CFT مخالفت کردند.

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT ) که پیش از این، یک‌بار با رای اکثریت نمایندگان برای مدت دو ماه به تعویق افتاده بود، پس از آن، بار دیگر به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع شد و امروز  بار دیگر به جلسه علنی مجلس آمد.

در بررسی کلیات لایحه، دو مخالف و دو موافق، هر کدام به‌مدت ۱۵ دقیقه صحبت کردند. محمد دهقان و سیدحسین نقوی حسینی، نمایندگان طرقبه و ورامین به‌عنوان مخالف و بهروز نعمتی و محمد فیضی، نمایندگان تهران و اردبیل نیز به‌عنوان موافق لایحه صحبت کردند.

دهقان در مخالفت خود با CFT گفت: «می‌گویند که لایحه CFT را لبنان هم پذیرفته است. حرف ما این است، هزاران حزب الله و غیر حزب‌الله فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد، حزب‌الله هم نیست.» او با اشاره به نوسان‌های ارزی ماه‌های اخیر، به‌طعنه گفت: «چرا سوال نمی‌کنید چطور دلار به ۱۹هزار تومان رسید و یک‌شنبه گذشته، ۱۲هزار تومان شد. علت آن است که آقایان الزامات FATF را اجرا کردند.»

ازسوی دیگر، بهروز نعمتی، عضو هیات‌ریيسه مجلس و از موافقان پیوستن ایران به CFT، استدلال کرد که «نپیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یعنی بهانه جدی به‌دست دشمنان بدهیم. وقتی عضویت را نپذیرفتیم، یعنی به آن الزامات پایبند نیستیم.» او افزود: «حتی دوستان و کشورهایی که در دوران تحریم کمک کردند، امروز به ما می‌گویند اگر عضویت را نپذیرفتید، ما نمی‌توانیم با شما ارتباط داشته باشیم.»

نعمتی همچنین در پاسخ به مخالفان لایحه مبنی‌بر اینکه پیوستن ایران به CFT باعث افشای اطلاعات محرمانه کشور می‌شود، گفت: «بعضی می‌گویند با تصویب این لایحه، اطلاعات ما لو می‌رود. کدام اطلاعات؟ مگر ما تا به‌امروز یک دینار به تروریست‌ها کمک کردیم؟»

نقوی حسینی اما در بیان مخالفتش با CFT، درباره تاثیر پیوستن به آن در گشایش روابط مالی و بانکی ایران و جهان تردید کرد و از روحانی خواست دوخط کتبا تضمین بدهد که «اگر ما به این سازوکار ملحق شویم، مشکل رابطه مالی و بانکی ایران حل می‌شود» تا اگر نشد، مجلس او را استیضاح‌کند.

 

متن کامل لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم»
اولین واکنش شورای نگهبان
دفاع نجفی خوشرودی از پیوستن به CFT
تجمع اعتراضی مقابل مجلس
نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره بررسی لوایح مربوط به FATF
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More