شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون مرکز فضای مجازی: فیلترینگ تلگرام موفق بود

 

امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت که فیلترینگ تلگرام موفق بوده است.

خوراکیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، سه دلیل برای موفقیت فیلترینگ تلگرام برشمرد و گفت با فیلترینگ موفق شدیم جلوی رشد تلگرام را بگیریم، خطر پول مجازی و فعالیت‌های اقتصادی در تلگرام را رفع کنیم و ۵۰ درصد ترافیک تلگرام را کاهش دهیم.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که اول بهمن ۱۳۹۷، حسن روحانی، ریيس‌جمهور ایران با انتقاد از سیاست فیلترینگ، گفته بود: «نتیجه این اقدامات چه شد؟‌همه ضرر کردیم.»

پیامٰ‌رسان تلگرام از اردیبهشت ۱۳۹۷ با دستور یک بازپرس مسدود شده است.

معاون مرکز ملی فضای مجازی همچنین تاکید کرده که هاتگرام و تلگرام طلایی باید به پیام‌رسان داخلی تبدیل شوند. پیش از این نمایندگان مجلس به نقل از محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران گزارش داده بودند که تلگرام طلایی «متعلق به جمهوری اسلامی» است. مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس ایران هم قبلا تایید کرده بود که هاتگرام و تلگرام طلایی از سوی «یک دستگاه امنیتی در داخل کشور» راه‌اندازی شده‌اند.

معاون مرکز فضای مجازی ایران همچنین وزارت ارتباطات ایران را متهم کرده که اراده کافی برای حل مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی ندارد.

او گفت  در صورت رفع برخی خلا‌های داخلی و راه‌اندازی شبکه‌های داخلی، می‌توان به فیلترینگ اینستاگرام هم فکر کرد.

راه‌اندازی و تقویت یپام‌های رسان‌های داخلی در یکسال گذشته با صرف بیش از ۲میلیارد دلار توسط دولت ایران پیگیری شده است. با این حال، نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مهرماه امسال نشان داد که با وجود فیلترینگ تلگرام، بیش از ۴۷ درصد کاربران کماکان از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند.

خوراکیان همچنین در این گفتگو با اشاره به واردات ۲میلیارد دلار گوشی اپل به ایران گفته است: «باید واردات اپل به ایران ممنوع» و این گوشی در ایران رجیستر نشود.

او گفته مشکلاتی که اخیرا برای اپلیکیشن‌های مالی و خدمات‌رسانی در داخل ایران به وجود آمد، ناشی از تحریم‌ها بوده است.

برخی کارشناسان می‌گویند لغو مجوز اپلیکیشن‌ها به رویکرد تازه شرکت اپل در سطح جهانی مربوط می‌شود و ارتباط مستقیمی با تحریم‌های ایران ندارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More