شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون پارلمانی روحانی: دولت از تعدادی از نمایندگان مجلس شکایت کرد

در پی اعلام حمایت اخیر رهبر جمهوری اسلامی از دولت حسن روحانی در برابر انتقادات مجلس، معاون رییس‌جمهور اعلام کرد دولت علیه تعدادی از نمایندگان در ارتباط با اظهاراتشان علیه روحانی شکایت قضایی کرده است.

حسینعلی امیری،‌ معاون پارلمانی رییس‌جمهور، روز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه گفت: «معاونت حقوقی رییس‌جمهور در ارتباط با نطق و اظهارنظر برخی نمایندگان که مصداق اهانت به رییس‌جمهور بوده،‌ از برخی نمایندگان شکایت کرده است.»

این مقام دولت اشاره‌ای به تعداد دقیق این نمایندگان و نام آن‌ها نکرد.

امیری افزود:‌ «نمایندگان مجلس در ارتباط با وظایف خود می‌توانند در کلیه امور کشور اظهارنظر کنند، اما در هیچ جای قانون اهانت، نشر اکاذیب، افترا و نسبت ناروا قابل قبول نیست.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته دریافت شکایت در این زمینه را رد کرده بود. 

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود گفت:‌ «در مورد توهین به رییس‌جمهور تاکنون اعلام شکایتی به دادسرای تهران انجام نشده‌ است،‌ این‌که در دادسرای ویژه روحانیت شکایتی صورت گرفته یا نه، اطلاع ندارم.»

سخنگوی دستگاه قضا اشاره کرده که دولت فعلی «بیش از ۱۵۰ مورد» شکایت از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داشته است.

 

اعتراض نمایندگان، حمایت رهبر

اعلام شکایت علیه نمایندگان مجلس کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، از مدعی‌العموم خواسته بود علیه برخی از نمایندگان مخالف روحانی اعلام جرم کند.

ربیعی ۲۹ مهرماه اشاره کرد که معاون امور مجلس و معاون حقوقی رییس‌جمهور موضوع «توهین» به روحانی را پیگیری خواهند کرد.

با این‌که ربیعی گفته بود پیگیری قضایی «توهین به رییس‌جمهور» شاکی خصوصی نمی‌خواهد، سخنگوی قوه قضاییه ساعتی پس از او این اظهارات را ناشی از «بی‌اطلاعی» ربیعی خواند و گفت: «براساس قانون، دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر کند.»

اسماعیلی گفته بود «در صورت اعلام شکایت» به آن رسیدگی خواهد شد.

افزایش تقابل میان دولت و مجلس پس از آن صورت می‌گیرد که پس از اظهارات حسن روحانی در هیات دولت درباره «صلح» امام دوم شیعیان، مجتبی ذوالنوری،‌ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در توییترش خواستار «عزل و مجازات» روحانی شد.

ذوالنوری همچنین خطاب به روحانی نوشت: «با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهد هزار بار شما را اعدام کنند.»

همچنین دو نماینده مجلس هم در صحن علنی خواستار استیضاح و محاکمه روحانی شده بودند.

پیش از آن نیز اردشیر مطهری، نماینده دیگر مجلس، در جلسه رای اعتماد به وزیر صنعت در انتقاد به گرانی‌ها گفت: «آقای رییس‌جمهور که خودت را مخفی کردی،‌ آیا می‌دانی مردم می‌گویند خدا روحانی را لعنت کند؟»

نمایندگان اصولگرای مجلس در حالی روحانی را مسئول وضعیت بحرانی اقتصاد می‌دانند که او در واکنش به این انتقادات گفته است:‌ «لعن و نفرین را به آدرس درست که کاخ سفید است،‌ بفرستیم.»

پس از شدت‌گیری موج این انتقادات بود که روز سوم آبان‌ماه روحانی به همراه دولت و ستاد مقابله با کرونا به دیدار علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ رفت؛ جایی که خامنه‌ای ضمن حمایت از دولت گفت هتک حرمت رییس‌جمهور «حرام» و «روش آمریکایی» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More