شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضین خوزستان: نیروهای امنیتی کمکی از شهرهای دیگر اعزام شده‌اند



گزارش‌های غیررسمی از خوزستان و تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که واحدهایی از نیروهای امنیتی استان لرستان برای مقابله با اعتراضات خوزستان به این استان اعزام شده‌اند.  

استان خوزستان در چهار روز گذشته با تظاهرات گسترده در اهواز، آبادان و شهرهای دیگر این استان در اعتراض به یک میان‌برنامه تلویزیونی روبرو بوده‌ است. فعالان مدنی از اهواز خبر داده‌اند که در جریان این تظاهرات تاکنون دهها نفر از معترضان بازداشت و شماری نیز زخمی شده‌اند.

یک شاهد عینی به ایران اینترنشنال گفت که با وجود آنکه شب جمعه نیروهای امنیتی خیابان نادری در مرکز شهر اهواز را تحت کنترل داشتند، گروهی از معترضان به خیابان آمدند و مردم را به حرکت به سوی صداوسیما ترغیب کردند. همزمان بخشی از نیروهای امنیتی از خیابان نادری به سوی صداوسیمای مرکز خوزستان حرکت کردند تا بتوانند از تجمع مردم در آنجا جلوگیری کنند.

 

 

 

 

به نظر می‌رسد این امر از سوی معترضان به عنوان کمبود نیروهای امنیتی برای کنترل تظاهرات تلقی شده و ممکن است دلیل اعزام نیروهای کمکی به خوزستان باشد.

با ادامه اعتراض‌ها در شهرهای عرب‌نشین جنوب ایران، معترضين شعارهاىی مانند «ما ذلت را نمى‌پذيريم»،«جانم فداى اهواز»،«من عرب هستم » و «اهواز را نمی‌دهیم» سر دادند.

تظاهرات در اهواز و برخی شهرهای اطراف آن از روز چهارشنبه هفته گذشته در اعتراض به میان‌برنامه «ببین و بساز» آغاز شد.

در این قسمت، مجری برنامه، عروسک‌هایی که لباس قومیت‌ها را پوشیده‌اند، روی نقشه ایران و در جایی که این قومیت‌ها زندگی می‌کنند می‌چسباند اما در جنوب‌غربی ایران و  در نزدیکی استان خوزستان جایی که بسیاری از ساکنان آن را عرب‌های ایرانی تشکیل می‌دهند، به جای عروسک نماد این قومیت، عروسک دیگری با لباس لرهای بختیاری چسباند.

 

 

 

 

معترضان می‌گویند صداوسیما هویت قومی آنها را درچارچوب نقشه ایران نفی کرده است.

چهارشنبه گذشته، در روز اول اعتراضات، شمار زیادی از معترضان اهوازی، با تجمع در برابر دفتر رادیو و تلویزیون خوزستان، خواستار عذرخواهی شبکه دو ایران شده بودند. رادیو و تلویزیون حکومتی ایران تاکنون هیچ توضیحی درباره پخش این برنامه و اعتراضات پس از آن، نداده است.

به دنبال اعتراضات امروز مردم اهواز، محمد زارعان تهیه کننده این برنامه، در ویدیویی که در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از پخش این برنامه و به گفته او «ناراحتی‌های بوجود آمده»، از مردم عرب خوزستان عذرخواهی کرد و تأکید نمود که «هیچ تعمدی» در این کار، نبوده است.  

در حالی که در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌های متعددی برای تظاهرات اعلام شده است، شبکه موبایل در اهواز و برخی از شهرهای استان خوزستان از روز پنجشنبه دچار اختلال شدید شده است.

امام جمعه اهواز روز جمعه با اشتباه خواندن اقدام صداوسیما خواستار آرامش مردم شد و هشدار داد نباید سبب سواستفاده دشمنان از اعتراضات شد.

به گزراش وبسایت «جوانه‌ها»، نيروهاى امنيتى با ایجاد پست‌های ايست و بازرسى در ورودى‌های شهر اهواز افراد ملبس به لباس عربى را توقیف و ماشين‌هایشان را جستجو می‌کنند.

هنوز هیچ مقام رسمی انتقال نیروهای کمکی از خرم‌آباد به خوزستان را تایید نکرده است.

 

0:05
گفت‌وگو با مهرزاد بروجردی درباره عتراض ها درخوزستان
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More