شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در اعتراض به وضعیتشان در زندان

نازنین زاغری و نرگس محمدی دست به اعتصاب غذا خواهند زد

 

نازنین زاغری و نرگس محمدی، دو زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین با انتشار نامه‌ای مشترک از داخل زندان اعلام کرده‌اند که از روز ۲۴ دی‌ماه دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

به گزارش «کمپین حقوق بشر ایران»، این دو زندانی در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان زندان اوین نسبت به وضعیت پزشکی و سلامتی آن‌ها دست به این حرکت اعتراضی  می‌زنند.

این دو زندانی سیاسی در ابتدای نامه مشترک خود که به تاریخ نهم دی‌ماه امضا شده است نوشته‌اند: «برخورداری از حق دسترسی به پزشک معالج و دارو و درمان از جمله حقوق مندرج و بدیهی در اعلامیه‌ها و آیین‌نامه‌های بین‌المللی و داخلی است که متاسفانه مدت‌هاست علی رغم در خواست‌های مکرر و مراجعات ما به مسئولان مربوطه، از آن محروم شده‌ایم.»

نازنین زاغری و نرگس محمدی، در بخش پایانی نامه مشترک خود، مسئولیت هر اتفاقی برای سلامتی خود را متوجه مسئولان جمهوری اسلامی دانسته‌اند. آن‌ها نوشته‌اند: «در اعتراض به این شیوه غیرقانونی، غیرانسانی و غیرشرعی و برای اعلام خطر و نگرانی سلامت و جان‌مان علی رغم استفاده از داروهای روزانه از ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۷ لغایت ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا می‌زنیم و درخواست رسیدگی فوری داریم. اعلام می‌داریم در صورت عدم رسیدگی مسئولان و به خطر افتادن بیش از پیش سلامت‌مان دست به اعتراض‌های بعدی خواهیم زد که تبعات آن متوجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی، فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران در فرودگاه بین‌المللی تهران از سوی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

 

 

بعدها نازنین زاغری در «دادگاه انقلاب» تهران به اتهام «جاسوسی برای دولت‌های خارجی» و آن چه که «براندازی نرم» عنوان شد؛ به تحمل پنج سال زندان محکوم شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ از قطعی شدن حکم او خبر داد.

نرگس محمدی نیز سال ۱۳۹۵ در دادگاه انقلاب تهران به اتهام راه‌اندازی و عضویت در «جمعیت لگام»، محاکمه و به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. نرگس محمدی همچنین به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی» و «اقدام علیه امنیت ملی»، مجموعا به تحمل شش سال زندان دیگر محکوم شده است. از این ۱۶ سال حبس ۱۰ سال آن لازم‌الاجرا خواهد.

بازداشت و صدور احکام سنگین قضایی برای این دو زندانی سیاسی در ایران، با واکنش‌های گسترده بین‌المللی همراه بوده است. دولت بریتانیا بارها  از حکومت ایران خواسته است که این شهروند بریتانیایی را آزاد کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More