شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده ویژه آمریکا:‌ هر دولتی بخواهد به برجام برگردد با موانع زیادی روبه‌رو خواهد شد

 

الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، به ایران‌اینترنشنال گفت هرگونه توافق جدید با ایران باید با مشورت کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه و مناطق دیگر صورت گیرد.

آبرامز روز پنجشنبه ۲۹ آبان‌ماه در این مصاحبه اختصاصی اشاره کرد:‌ «هر دولتی که بخواهد به برجام برگردد با موانع زیادی مواجه خواهد شد. ما باید با متحدان و شرکایمان در این زمینه مشورت کنیم.»

او افزود: «ایران از سالی که برجام امضا شد، در حال نقض آن بوده است. این کشور در حال گسترش برنامه موشکی خود بوده و به فعالیت‌های تحریک‌آمیز در تمام منطقه پرداخته است.»

این دیپلمات آمریکا پیوستن دوباره به برجام را «پیچیده» و زمان‌بر عنوان کرد و افزود: «فکر نمی‌کنم این موضوع مانند کلید روشن و خاموش باشد.» با این حال، او امکان شکل‌گیری توافق‌های جزیی با این کشور را رد نکرد.

تاکید آبرامز بر مشورت با کشورهای متحد آمریکا در حالی بیان می‌شود که در منطقه نیز برخی دولت‌ها بر همین موضوع تاکید کرده‌اند.

همزمان با هشدار ترکی الفیصل،‌ رییس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، به جو بایدن درباره پیامدهای بازگشت به برجام برای امنیت و دیپلماسی منطقه، عبدالطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، هم در گفت‌وگویی تلویزیونی با پایگاه خبری اکسیوس گفته است انتظار می‌رود آمریکا با این کشور و کشورهای خلیج فارس قبل از توافق هسته‌ای جدید با ایران مشورت کند.

 

 

الیوت آبرامز در ادامه گفت‌وگوی خود همچنین به تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران اشاره کرد که در ارتباط با نقض حقوق بشر و مقابله با تروریسم وضع شده‌اند. 

او گفت: «حتی اگر مساله هسته‌ای کنار گذاشته شود، مساله دیگر رفتارهای تهاجمی ایران در تمام خاورمیانه و یا حتی سواحل مدیترانه است.»

روز چهارشنبه آمریکا فرماندهان انتظامی خوزستان، وزیر اطلاعات و همچنین بنیاد مستضعفان حکومت ایران را در ادامه تحریم‌های اقتصادی و حقوق بشری به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراضات آبان سال گذشته در فهرست اوفک قرار داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از اراده کشورش برای ادامه کارزار «فشار حداکثری» خبر داد. آبرامز گفت این تحریم‌ها در ماه‌های پیش ادامه می‌یابد و افزود:‌ «باید ببینیم چه تغییر سیاستی صورت خواهد گرفت.»

 

توافق بهتر، توافق جامع است

آبرامز در بخشی دیگر در پاسخ به سوالی درباره توافق بهتر گفت:‌ «ما توافق بهتر را توافق جامع تعریف می‌کنیم.»

او گفت این توافق نه تنها مسائل هسته‌ای، بلکه برنامه موشکی ایران و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده‌اش را در بر می‌گیرد.

روز پنجشنبه سفیر بحرین در آمریکا نیز اشاره کرد در صورتی که توافق جدیدی با ایران امضا شود،‌ آمریکا باید از برنامه موشکی تهران فراتر رود و تمامی چالش‌هایی که توسط ایران در ۴۰ سال گذشته به کشورهای منطقه تحمیل شده به حساب آورده شود.

آبرامز همچنین بر بلندمدت بودن تاریخ انقضای توافق جدید اشاره و به کوتاه‌مدت بودن شروط برجام انتقاد کرد.

 

قدرت بازدارندگی آمریکا احیا شد

آبرامز سیاست‌های دولت ترامپ و خروج از برجام را موجب احیای قدرت بازدارندگی آمریکا دانست.

او اشاره کرد این تصور در ذهن مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت، ایجاد شده بود که قدرت بازدارندگی ایالات متحده از بین رفته است.

این مقام دیپلماتیک آمریکا به کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ اشاره کرد و آن را نشان‌دهنده این دانست که آمریکا هر وقت بخواهد می‌تواند وارد عمل شود.

 

عراق و لبنان مخالف دخالت ایرانند

آبرامز در ادامه به شبکه ارتباطات قاسم سلیمانی در منطقه اشاره کرد و گفت: «هیچکس از جمله جانشینش نمی‌توانند همان دامنه نفوذ و روابط را داشته باشند.»

آبرامز افزود در پی کشتن سلیمانی نفوذ ایران در منطقه تضعیف شده و همچنین در عراق نیز مقاومتی در برابر دخالت ایران به وجود آمده و مردم می‌گویند «ما می‌خواهیم کشورمان را خودمان اداره کنیم.» 

او گفت چنین مقاومتی علیه دخالت تهران در لبنان هم به وجود آمده است.

این مقام آمریکا در پایان اشاره کرد که در اثر تحریم‌های آمریکا میزان پولی که از ایران به حزب‌الله ارسال می‌شد، کاهش پیدا کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More