شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هاشمی شاهرودی در ۷۰ سالگی درگذشت

محمود هاشمی شاهرودی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در سن۷۰ سالگی در بیمارستانی در تهران گذشت. او از مدت‌ها پیش به بیماری  سرطان مبتلا بود و طی هفته‌های اخیر وضع سلامتی او وخیم گزارش شده بود.

شاهرودی بیماری‌اش را «غده روده بزرگ» اعلام کرده بود؛ اما برخی رسانه‌های آلمان نوشته بودند که او مبتلا به «‌تومور مغزی» است. او سال گذشته برای معالجه مدتی را در آلمان بستری بود اما برخی مخالفان جمهوری اسلامی و فعالان حقوق‌بشری خواهان تعقیب قضایی او در آلمان و محاکمه‌اش شدند. او پس از بازگشت به ایران نیز مدتی را در بیمارستان بستری بود و کمتر در جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می‌کرد. آخرین جلسه این نهاد به ریاست احمد جنتی برگزار شد.

هاشمی متولد سال ۱۳۲۷ در شهر نجف بود ولی پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ به ایران آمد . او برای دوره‌ای نقش رابط آیت‌الله خمینی و سید محمدباقر صدر را داشت و پیام‌های مراجع نجف را به رهبر جمهوری اسلامی می‌رساند. شاهرودی علاوه بر آن در تاسیس جامعه روحانیت مبارز و مجلس اعلای عراق نقش کلیدی داشت.

علاوه بر این‌ها او در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی سمت‌هایی چون عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان

را تجربه کرد اما  مهم‌ترین پستی که عهده گرفت ریاست قوه‌قضاییه بود که در سال ۱۳۷۸ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای  به این سمت منصوب شد.

هاشمی در زمان تصدی این پست گفته بود که یک ویرانه را تحویل گرفته است اما دوران ریاست ده ساله وی بر قوه‌قضاییه با انتقادهای شدیدی از سوی نهادهای حقوق‌بشری و همچنین منتقدان سیاسی همراه بود.

توقیف گسترده مطبوعات که در ادبیات سیاسی ایران به توقیف فله‌ای مشهور شد در دوران ریاست او بر قوه‌قضاییه روی داد. بازداشت‌ بسیاری از دگراندیشان و صدور احکام سنگین قضایی برای آنها نیز از جمله مواردی بود که در دوران ریاست‌ او بر قوه‌قضاییه باعث انتقادهای فراوان بود. محاکمه گروهی از فعالان سیاسی و مدنی در پیامد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز در شرایطی روی داد که شاهرودی هنوز ریاست این قوه را به عهده داشت.

هاشمی شاهرودی از جمله فقهایی بود که مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای را مورد تایید قرار داده بود و به همین دلیل از جمله معتمدان رهبر ایران به شمار می‌رفت.

در سال‌های اخیر از هاشمی شاهرودی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی  آیت‌الله خامنه‌ای نیز یاد می‌شد. انتصاب او از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در سال ۱۳۹۰ از جمله عواملی بود که احتمال جانشینی او برای رهبری جمهوری اسلامی را پررنگ می‌کرد. با این حال زمانی که خبر بیماری او رسانه‌ای شد این احتمال رنگ باخت.

.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More