شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو، ساعاتی پس از برکناری بازداشت شد

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو، عصر دوشنبه ساعاتی پس از آنکه سخنگوی دولت در نشست خبری خود از برکناری او سخن گفت، با حکم بازپرس شعبه‌۱۴ رسیدگی به جرایم کارکنان دولت بازداشت شد.

یکه‌زارع، حوالی ساعت ۱۷ دوشنبه ۲۸ مرداد در حالی که در محل کار خود حضور داشت با حکم قضایی از سوی «ضابطان قوه قضاییه»، بازداشت شد. او  از  شهریور ۱۳۹۲  با رای تمام اعضای هیات مدیره ایران خودرو به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت برگزیده و منصوب شده بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، صبح دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، از برکناری هاشم یکه‌زارع از سمت مدیرعاملی ایران خودرو خبر داد و گفت که «مدیرعامل ایران خودرو امروز به دلیل تغییر قیمت برکنار و عباس علی‌آبادی به این سمت منصوب می‌شود.»

ربیعی گفت که «مدیرعامل ایران خودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی، قیمت محصولات این کارخانه را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می‌شود.»

سخنگوی دولت تاکید کرد که «افزایش قیمت خودرو قانونی نیست و باید بررسی شود که این اقدام اشتباه نرم افزاری بوده یا خطای شخصی است.»

در پی آنچه مقام‌های مسئول اکنون «بروز تخلف در فروش خودرو» عنوان می‌کنند طی چند هفته گذشته برخی مدیران ارشد دو شرکت خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا از سمت خود برکنار و شماری از این مدیران ممنوع الخروج شده‌اند. برخی مدیران میانی شرکت‌های خودروسازی نیز بازداشت شده بودند اما بازداشت مدیرعامل ایران خودرو یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی در ایران تنها چند ساعت پس از برکناری، تحول تازه‌ای در برخورد قضایی و امنیتی با شرکت‌های خودروسازی است.

روز شنبه ۲۷ مرداد و یک روز پیش از برکناری و بازداشت هاشم یکه‌زارع، اعلام شد که «یک تیم بازرسی برای بررسی مسائل مربوط به فروش خودرو در بخش مالی ایران خودرو مستقر شده‌ است.»

پیشتر از بازداشت هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو، در هفته‌های گذشته به طور رسمی اعلام شد که جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا، ممنوع‌الخروج شده است.

علاوه براین غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، هفته گذشته خبرهای منتشر شده درباره بازداشت شماری از مدیران میانی شرکت‌های خودروسازی را تایید کرد و گفت: «تعدادی از مدیران میانی شرکت خودروسازی سایپا بازداشت شدند. این پرونده ۲۵ متهم دارد که تاکنون ۶ نفر بازداشت شده‌اند. برخی از بازداشتی‌ها از مدیران سایپا هستند و برخی هم از شرکت‌ها و نمایندگی‌های سایپا که مبادرت به ثبت نام خودرو می‌کردند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More