شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار سه قدرت اروپایی به ایران درباره مصوبه مجلس و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته

 

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا با انتقاد از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره افزایش فعالیت‌های هسته‌ای، به ایران هشدار دادند تصمیم خود درباره نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را کنار بگذارد.

این سه کشور که از امضاکنندگان برجام هستند روز دوشنبه ۱۷ آذر با انتشار بیانیه مشترکی نوشتند: «اگر ایران درباره حفظ عرصه دیپلماسی جدیت دارد، نباید این گام‌ها را اجرایی کند.»

فرانسه، آلمان و بریتانیا قانون اخیر مجلس شورای اسلامی درباره افزایش فعالیت‌های اتمی و کاهش دسترسی‌های آژانس و همچنین احتمال توقف اجرای پروتکل الحاقی را مغایر با برجام و تعهدات ایران در زمینه پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام کردند.

این سه کشور با اشاره به انتخاب جو بایدن در آمریکا، در بیانیه خود آورده‌اند: «چنین تصمیمی تلاش مشترک ما برای حفظ برجام را به خطر می‌اندازد و همچنین فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی از سوی دولت جدید آمریکا را به خطر می‌اندازد.» 

این سه کشور همچنین با اشاره به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین پیامدهای اقتصادی تحریم‌های شدید واشینگتن علیه تهران گفته‌اند: «بازگشت به برجام برای ایران نیز سودمند خواهد بود.»  

براساس ماده ۶ قانونی که نهم آذر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، ۲ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند.»

شورای نگهبان این مصوبه مجلس درباره افزایش فعالیت‌های هسته‌ای و احتمال توقف اجرای پروتکل الحاقی را همان روز تایید کرد و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، نیز بلافاصله آن را به حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی، ابلاغ کرد.

 

هشدار درباره نصب سانتریفیوژهای پیشرفته

در بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و بریتانیا همچنین آمده است: «اعلام اخیر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره قصد خود برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز مغایر با برجام و عمیقا نگران‌کننده است.»

روز جمعه خبرگزاری رویترز از یک گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که در آن اعلام شده بود ایران قصد دارد سه آبشار دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۲ام را در مجتمع غنی‌سازی انرژی هسته‌ای نطنز نصب کند.

آژانس به اعضایش خبر داد که این سه آبشار به غیر از یک آبشار کنونی سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام است که برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز مورد استفاده قرار دارد.

بر اساس برجام، ایران فقط مجاز است از سانتریفیوژهای نسل اول آی‌آر-۱ در مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز استفاده کند.

در واکنش به انتشار این گزارش، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در حساب توییترش نوشت گزارش آژانس که حاوی محتویات نامه محرمانه ایران است، «بلافاصله و حتی قبل از اینکه اعضای شورای حکام نیز بتوانند آن را رهگیری کنند در رسانه‌ها ظاهر شد.»

او افزود: «آژانس باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را تضمین کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More