شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌‌‌‌ها به موضع روحانی در مورد فیلترینگ تلگرام

 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، شامگاه جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در کانال اینستاگرام خود نوشت که مسدودسازی پیام رسان تلگرام به دستور حکم قضایی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه صورت گرفته است. او هم‌چنین گفت که همه ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران به دنبال دستور از بالا اقدام به اختلال در این پیام‌رسان کرده‌اند. روحانی نوشت اگر تصمیمی در «عالی‌ترین سطح نظام» برای مسدود سازی ارتباطات مردم اتخاد می‌شود، مردم باید در جریان امور قرار گیرند.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران به طور گسترده به فیلترینگ تلگرام و موضع روحانی در این زمینه واکنش نشان دادند.

نظرات کاربران خشمگین در اینستاگرام

کاربران اینستاگرام با نوشتن هزاران کامنت به پیام روحانی در این رسانه اجتماعی واکنش نشان دادند؛ پیام‌هایی که در بسیاری از آن‌ها رئیس‌جمهور ایران به بدعهدی یا انفعال در مورد وعده‌های انتخاباتی خود در مورد فضای باز مجازی متهم شده است.

به عنوان نمونه کاربری ذیل پست اینستاگرامی رئیس‌جمهور نوشته: «آقای روحانی من به شخصه سال۹۶ حدود۷۰ نفر رو برای رای به شما ترغیب کردم. از مهمترین مسائل روزمره گذشتم و در ستادها برای رای آوردن شما تلاش کردم. اونم به خاطر چی؟ به خاطر ایستادگی شما در برابر تندروها، در برابر فیلترینگ، در برابر گشت ارشاد، به خاطر کنترل کردن ارز....نه به این خاطر که صرفا مخالفتتون رو با وضع موجود اعلام کنید!» این کاربر اضافه کرده: «قطعا این رو هم میدونیم که بسیاری از این مشکلات، فقط برای این ایجاد شده که دولت شما و تفکر شما رو بی حاصل جلوه بدن. اما این ساده‌ها این نکته رو نمیفهمن که روی برگردوندن مردم از اصلاحات و اعتدال باعث برگشت به سمت اصولگرایی نمیشه! نتیجه ش ناامیدی از کل سیستم و نظام خواهد بود».

او گفته از رای خود در سال۹۶ پشیمان نیست، اما معتقد است با توجه به وضع موجود، رای دادن در چنین سیستمی به هیچ وجه «کارآمد و عقلانی» نیست.

کاربر دیگری هم با اشاره به از دست دادن شغل خود نوشته: «جناب رئیس جمهمور بخاطر فیلتر و کند شدن تلگرام همه درآمد و کار وکسب ما خوابیده، شغل که ایجاد نمیکنید این درآمد ناچیز را هم از گرفتید. شما رئیس‌جمهورهستید!»

کاربر دیگری هم نوشته برای مردم ايران متاسف است و اینکه «از همون روزی كه سران مملكت اكانت تلگرامشون رو حدف كردن و به جاش سروش نصب كردن، انتظار همچين سناريويی بود».

کاربری هم با اشاره به تبلیغات صدا و سیمای جمهوری اسلامی در روزهای گذشته علیه تلگرام گفته: «وقتی میخوان یه کاری انجام بدن اتاق فکر صداوسیما قبلش برنامه‌ریزی می‌کنه مثل همین بمباران خبری صداوسیما علیه تلگرام کم مونده بود بگن دلیل خشکسالی امسال ایران هم تلگرامه».

 

دفاع قائم‌مقام مصباح یزدی از فیلتر شدن تلگرام

در همین راستا محمود رجبی، قائم‌مقام مصباح‌یزدی در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم»، با بیان این که بر اساس قانون، قوه‌قضائیه باید تلگرام را فیلتر می‌کرد، گفته: «ما باید یک فضای مجازی سالم که مدیریت آن در اختیار کشور خودمان باشد را ایجاد و راه‌اندازی کنیم».

به گزارش ایلنا در ۱۵ اردیبهشت، محمود رجبی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته: «اگر واقعا مضرات فضای فیلتر شده (تلگرام) برای مردم مطرح شود، همگان متوجه خواهند شد که وجود این پیام رسان صرفا برای آزادی اطلاعات و چرخش آزاد اطلاعات نیست؛ چرا که در این شبکه اجتماعی، دشمنان‌مان مدیریت می‌کنند که چه اطلاعاتی و با چه حجمی و به چه افرادی برسد».

رجبی اضافه کرده: «روی آوردن ۴۰ میلیون ایرانی به فضای تلگرام، در شرایطی بوده که مسئولین ما کوتاهی کردند و یک پیام رسان داخلی را طراحی و راه اندازی نکردند». او مدعی شده «اگر یک پیام رسان داخلی خوب، در همان موقع که می‌خواستند تلگرام را راه‌اندازی کنند و پهنای باند اینترنت در ایران بیشتر می‌شد، راه اندازی می‌شد، قطعا ۴۰ میلیون ایرانی به سراغ همان پیام رسان داخلی می رفتند».

او در واکنش به پیام روحانی می‌گوید: «مثلا فرض کنیم آقای روحانی قول داده که در مرزهای کشور، هیچ نیروی مسلحی و تجهیزات نظامی نمی‌گذاریم و مرزها در کمال آرامش هستند؛ حالا اگر دشمنی به کشورمان حمله کرد، آیا باید بگوییم چون آقای روحانی قول داده نباید، نیروی نظامی به مرزهای مان بفرستیم؟»

 

واکنش اعضای کمیسیون امید به فیلترینگ تلگرام

همچنین جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس فراکسیون‌های مرزنشینان و اهل سنت مجلس ایران و عضو کمیسیون امید در توئیتر خود با گفتن اینکه اگر بخواهیم تمام پیام‌رسان‌های دنیا را فیلتر کنیم «نهایتا باید برق را قطع کنیم»، نوشته: «فیلتر تلگرام براساس رای صادر شده یک دادگاه است، اگر بنا باشد یک دادگاه رای صادر کند و بخشی از حقوق مردم را بگیرد دیگر چیزی از حقوق ملت باقی نخواهد ماند.

پیش‌تراین نماینده مجلس با اشاره به شعر مولانا که «ما برای وصل کردن آمدیم/ نی برای فصل کردن آمدیم»، با کنایه‌ به تحولات اخیر در انسداد فضای مجازی توئیت کرده بود: «اما ظاهرا برای فصل کردن هم آمدند».

 

 

یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید در توئیتر خود پیشنهاد کرده رئیس مجلس فردا درباره فیلترینگ تلگرام رای گیری کند. علیرضا رحیمی ادامه داده:«نتیجه رای نمایندگان مهم است. رئیس مجلس وظیفه دارد از حقوق ملت به شایستگی دفاع کند».

 



 

موضع حقوقدان نزدیک احمدی‌نژاد

زینب طاهری، وکیل پایه یک دادگستری نزدیک به احمدی نژاد هم که در روزهای گذشته عکسی از او همراه با رئیس‌جمهور سابق ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده با گفتن اینکه دولت روحانی در این ماجرا «شریک جرم» است، اعلام کرده به نمایندگی از جمع کثیری از مردم، از حکم مغایر قانون بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در خصوص فیلترینگ تلگرام به دادستانی تهران شکایت کرده است.

 

 

نظرات کاربران ایرانی درباره فیلتر شدن پیام رسان تلگرام
بررسی واکنشهای کاربران رسانه های اجتماعی به صحبت های روحانی درباره فیلترنیگ تلگرام
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More