شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران و چین به سخنان پمپئو درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر بازگشت «همه تحریم‌های سازمان ملل متحد» علیه جمهوری اسلامی براساس مکانیسم ماشه را رد کرد.

سعید خطیب‌زاده روز جمعه در توییتر خود با اشاره به مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، نوشت این کشورها و رییس شورای امنیت اعلام کرده‌اند که آمریکا «به دلیل آنکه عضو برجام‌ نیست، از اساس هیچ جایگاه قانونی ندارد تا به قطعنامه ۲۲۳۱ متوسل شود. عقربه‌های ساعت فقط در جهان خیالی موازی پمپئو حرکت می‌کنند».

وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود اعلام کرده که «همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران» در پی فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی این کشور از ۳۰ شهریور ماه باز خواهند گشت.

 

 

پمپئو همچنین نوشت: «چنانچه هر عضوی از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد قطعنامه‌ای برای ادامه لغو تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت می‌کند. اگر قطعنامه‌ای ارائه نشود هم تحریم‌ها ۳۰ شهریور برمی‌گردند. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این‌گونه عمل می‌کند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیشتر ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل با درخواست آمریکا برای بازگشت مکانیسم ماشه مخالفت کرده بودند.

رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده بود که به دلیل «اختلاف نظر» اعضا، این شورا در جایگاهی نیست که بتواند در مورد تقاضای واشینگتن اقدامی انجام دهد.

در واکنش به سخنان پمپئو، نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز بازگشت تحریم‌های ایران را «دروغ» خواند.

این نمایندگی تاکید کرد که آمریکا عضو برجام نیست و شرایط لازم برای فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

 

 

نمایندگی چین در سازمان ملل همچنین در توییتش نوشت: «۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل معتقدند که مکانیسم ماشه فعال نشده است.»

با این حال کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در آخر شهریور را پیگیری می‌کند.

کرفت همچنین از همراهی نکردن سایر اعضای شورای امنیت در این تصمیم انتقاد کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More