شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش رسانه‌های ایران به رای آفکام در مورد شکایت جمهوری اسلامی ایران از تلویزیون ایران اینترنشنال

در پی صدور رأی «آفکام»، نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا به نفع تلویزیون ایران اینترنشنال، رسانه‌ها در ایران واکنش‌هایی نشان دادند. واکنش‌هایی که بیشتر حاوی تکرار تویتت‌های حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا بوده است.

برخی از رسانه‌های ایران مثل ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی و شبکه العالم، در مطلبی با عنوان «استاندارد دوگانه آفکام در ماجرای شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال» مدعی شده‌اند که نحوه پوشش ایران‌اینترنشنال از حمله مسلحانه اهواز «می‌تواند بر اساس قانون (ضد) تروریسم مصوب سال ۲۰۰۶ انگلیس (Terrorism Act 2006) جرم تلقی شود.»

ایسنا دیروز سه‌شنبه، ۶ فروردین برای خبر خود این عنوان را انتخاب کرد « بعیدی‌نژاد: آفکام توجیه شبکه ایران اینترنشنال را نپذیرفت» و به نقل از سفیر ایران در لندن نوشت  در مجموع، آفکام توجیهات این شبکه در مصاحبه با نماینده گروه مسلح را نپذیرفته است.اما در توضیحات بعدی تشریح کرده که آن شبکه با تعدیل مواضع خود سعی کرده که فضای اتهام علیه خود را تغییر دهد.

این خبرگزاری امروز چهارشنبه ۷ فروردین به نقل این توییتر حمید بعیدی‌نژاد بسنده کرد: «سردبیر شبکه ایران اینترنشنال همراه صادق صبا رئیس سابق BBC فارسی، برای توجیه تروریستی نخواندن حملات اهواز دیشب کلی توجیهات می آوردند که نباید برای حملات مسلحانه عنوان تروریستی بکار برد. اما فراموش کرده اند که سیاست هر دو شبکه این است که حملات در داخل انگلیس را تروریستی اعلام کنند.

ایسنا به شکایت سفارت ایران اشاره کرده و پخش مصاحبه با سخنگوی جنبش مقاومت الاحوازیه  را «ترویج تروریسم و خشونت» توصیف کرد و نوشت «سفارت ایران در لندن در اواخر شهریورماه ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام را به عنوان ترویج تروریسم و خشونت پیگیری فوری کرد.»

خبرگزاری ایرنا امروز با استناد به توییت‌های حمید بعیدی نژاد، ادعا کرده که شبکه ایران اینترنشنال «علیرغم ادعای بی‌طرفی و در سکوتی سنگین، کماکان از پخش خبر دیدگاه سفیر ایران که امروز حوالی ظهر بوقت لندن در چند توییت منتشر شد، خودداری کرده است.»

ایرنا در گزارش مفصلی به شرح واکنش سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا به رای آفکام پرداخت و به نقل از حمید بعیدی‌نژاد نوشت، علی‌اصغر رمضان‌پور، از مسئولان ایران اینترنشنال به دروغ ادعا کرده که سفارت ایران پول هنگفتی خرج شکایت به آفکام کرده است.» ایرنا در ادامه واکنش بعیدی نژاد را آورده است که گفته «رسما اعلام می‌نمایم این سفارت حتی یک پنس برای این شکایت هزینه نکرده است. آنها سفارت را با خود قیاس کرده‌اند که برای پاسخگویی، هزینه هنگفتی را خرج وکلای خود کرده‌اند.»

این خبرگزاری ادر ادامه گزارش خود به نقل از حمید بعیدی‌نژاد نوشت «با تغییر فضای شبکه و تعدیل موضع اولیه بر اساس نظر وکلا، آن شبکه [ایران‌اینترنشنال] سعی می‌کند از اتخاذ اقدامات عملی آفکام علیه خود مصون بماند و زمینه‌های لازم برای تبرئه خود را فراهم کند. این شبکه باید درس بزرگی از رفتار کاملاً غلط و غیرقانونی خود گرفته باشد و چنین بی‌قانونی در آینده تکرار نشود.»

خبرگزاری صدا و‌ سیما هم عنوان خبر خود را «رد ادعای شبکه ایران‌اینترنشنال» انتخاب کرد و با «ضدانقلاب» خواندن ایران‌اینترنشنال نوشت «موضوع شکایت نحوه پوشش خبری شبکه تلویزیونی ضد انقلاب ایران اینترنشنال از حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز بوده است.»  به ادعای خبرگزاری صداوسیما، ایران اینترنشنال «ارتباطات گسترده‌ای» با تروریست‌های مجری این حمله داشته است.

خبرگزاری صدا و‌ سیما همچنین «دولت انگلیس» را « مامنی برای رسانه‌های ضد‌انقلاب و دسیسه‌چینی ضد مردم ایران» توصیف کرده و گفته «علاوه بر شبکه بی بی سی فارسی، چندین شبکه ضد انقلاب فارسی زبان دیگر در لندن و با حمایت‌های سیاسی دولت انگلیس و مالی عربستان سعودی به تشویش افکار عمومی مردم ایران مشغولند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More