شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش نهادهای بین‌المللی روزنامه‌نگاری به تهدید رسانه‌های ایرانی از سوی مشاور روحانی

 

سه نهاد بین‌المللی روزنامه‌نگاری، توییت اخیر حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ خطاب به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور را «تهدیدآمیز» خوانده و محکوم کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) جمعه ۲۰ دی‌ماه توییت آشنا را «اخطاری به روزنامه‌نگاران» دانست و از افزایش فشارها بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج کشور انتقاد کرد.

آنتونی بلانگر،‌ دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران،‌ پیشتر نیز فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج کشور و خانواده‌های آنها در ایران و تهدیدشان را «شرم‌آور» خوانده بود.

آشناپنجشنبه ۱۹ دی، درباره گزارش‌ رسانه‌ها در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی در توییتی نوشته بود: «‏به کارگزاران ایرانی‌تبار رسانه‌های فارسی‌زبان هشدار داده می‌شود از مشارکت در جنگ روانی مربوط به هواپیمای اوکراینی و همکاری با ایران‌ستیزان خودداری کنند.»

دولت‌های آمریکا و کانادا اعلام کرده‌اند که سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل اصابت موشک بوده است. ایران این موضوع را رد کرده است. 

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت ایران،‌ بازتاب این موضوع در رسانه‌ها را «عملیات روانی» خوانده بود.

هم‌زمان سازمان گزارشگران بدون مرز،‌ نهاد مدافع حقوق‌ روزنامه‌نگاران، با «تهدیدآمیز» دانستن توییت آشنا، آن را محکوم کرد و نوشت: «معاون ويژه وزارت اطلاعات در زمان جنایات ایران‌ستیزانه موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای‌، در توییتر به خبرنگاران هشدار داده است.»

از سوی دیگر شریف منصور، مدیر بخش خاورمیانه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (‌CPJ)، در واکنش به این توییت نوشت: «این تهدید یادآور سانسور زشتی است که ایران به خبرنگاران داخلی و خارجی اعمال می‌کند.»

منصور افزود: «مقام‌های ایرانی باید به هدف قراردادن رسانه‌ها پایان داده و اجازه دهند تا خبرنگاران آزادانه به پوشش اخباری بپردازند که زندگی شهروندان ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

آشنا در پی واکنش گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها به این توییت، نوشت: «‏هشدار هرگز تهدید نیست؛ ‏تلاش برای بیدار کردن وجدان است تا ‏همچنان ایرانی بمانید و در این جنگ رسانه‌ای از مردم کشورتان و حقیقت دفاع کنید.»

 

واکنش بین‌المللی به فشارهای حکومت ایران

پیشتر، طی نشستی که در آذرماه به میزبانی فدراسیون بین‌المللی در بروکسل بلژیک برگزار شد، تعدادی از روزنامه‌نگاران تحت فشار و قربانی تهدیدهای حکومت ایران گزارشی از وضعیت خود ارائه داده بودند. 

در آن نشست، مسئولان فدراسیون از پیگیری این مساله از طریق مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد خبر دادند. 

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر تهدید روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌های خارج کشور از جمله ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی‌ فارسی، رادیو فردا، صدای آمریکا و دویچه‌وله را افزایش داده‌اند. 

آنها همچنین دست به اعمال فشار بر خانواده کارمندان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج ایران زده‌ و در برخی موارد آنها را احضار، بازداشت و ممنوع‌الخروج کرده‌اند. 

در جلسات بازجویی از والدین این روزنامه‌نگاران از آنها خواسته شده تا فرزندان خود را قانع کنند که شغل‌شان را «فورا» ترک کنند.

وزارت اطلاعات ایران نیز اخیرا با صدور اطلاعیه‌ای فعالیت‌های شبکه ایران اینترنشنال و کارکنان آن را مصداق همکاری با «‌دشمنان جمهوری اسلامی» و «‌تروریستی» خواند و از توقیف اموال و بازداشت تعدادی از افراد مرتبط با آن در ایران خبر داد.

در همین راستا سفارت ایران در لندن، مقر استقرار دفاتر این رسانه‌ها، اخیرا روزنامه‌نگاران ایرانی که در خارج کشور فعال هستند را کسانی توصیف کرده که «تحت حمایت خارجی» در تلاشند «نظام حکومتی سرزمین مادری» خود را تضعیف کنند.

در واکنش به این موضوع تام توگندات،‌ نماینده پارلمان بریتانیا، ۱۵ دی‌ماه، خواستار احضار حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، برای توضیح درباره این فشارها و اظهارات شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More