شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورزشگاه را زنان آزاد کردند

 

زنان ایرانی پس از گذشت حدود ۴دهه محدودیت و ممنوعیت ورود به ورزشگاه‌ها، سرانجام توانستند برای نخستین‌بار بازی ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را، البته ازطریق پخش زنده برروی نمایشگرها، در ورزشگاه آزادی تماشا کنند.

قرار بود پخش زنده بازی ایران و مراکش در جام‌جهانی را هم زنان بتوانند همراه خانواده در ورزشگاه‌ آزادی تماشا کنند، اما مجوزی که برای این موضوع صادر شده بود، به‌طور ناگهانی،بدون هیچ توضیحی لغو شد. درمورد بازی ایران و اسپانیا نیز همین سناریو یک‌بار دیگر تکرار شد و با وجود صدور مجوز و حتی فروش بلیط، دقایقی قبل از آغاز بازی اعلام شد که این دیدار، در ورزشگاه پخش نخواهد شد؛ اما با اصرار زنان و خانواده‌های حاضر در جلوی درهای ورودی ورزشگاه، نامه حسن روحانی و پی‌گیری‌ بعضی نمایندگان مجلس، سرانجام زنان توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا علما و مراجع تقلید، باردیگر با این مسأله که بازتاب بین‌المللی نیز داشته، مخالفت می‌کنند یا حضور زنان در ورزشگاه‌ها، دوباره تکرار خواهد شد.

ناصر مکارم شیرازی، ازجمله مراجع تقلید شیعیان است که با ورود زنان به ورزشگاه مخالف است. او چندی پیش، درخصوص ورود زنان به ورزشگاه، گفته بود: «این طرح در دولت قبل نیز مطرح شد، اما هم رهبری و هم مراجع مخالفت کردند و باز هم متأسفانه برخی باوجود اطلاع از این کار، به‌دنبال تصویب آیین‌نامه هستند؛ مگر مشکل کشور ما ورود زنان به ورزشگاه است؟ مشکل مردم گرانی نان و بی‌کاری جوانان تحصیل‌کرده و اشتغال و مشکل بانک است که مردم را بیچاره کرده است».

اما محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، یکی از موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌هاست که در جدیدترین واکنش خود نسبت‌به ایجاد مشکل برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران و اسپانیا و درنهایت حل آن، در توییتر خود نوشت: «ورزشگاه آزادی، آزاد شد».

 

او در این توییت، افزوده است: «وقتی ما در پیش‌پاافتاده‌ترین موضوعات مانده‌ایم، یعنی خودمان بخشی از مشکلیم».

البته ناصر محمودی‌فر، مدیر مجموعه ورزشی آزادی، درخصوص موانع ورود زنان به ورزشگاه آزادی و لغو پخش بازی ایران و اسپانیا در این ورزشگاه، به خبرگزاری ایرنا گفت که «نیروی انتظامی مانع از ورود خانواده‌ها به ورزشگاه می‌شود».

وجود چنین محدودیتی در ایران، درحالی‌ است که در تمام کشورهای جهان زنان از حق ورود به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی مورد علاقه‌شان برخوردارند و حتی حکومت  عربستان‌سعودی هم که محدودیت‌های فراوانی برای حضور زنان در اجتماع قائل بود، چندی پیش، این ممنوعیت و محدودیت را در کشور خود حذف کرد.

 

زنان ایرانی، برنده اصلی بازی ایران و اسپانیا

به‌هرحال، با وجود تمام مشکلات، سرانجام زنان توانستند بازی ایران و اسپانیا را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند که این اتفاق، بازتاب بین‌المللی هم داشت.

به‌عنوان نمونه‌ای از این بازتاب‌ها، می‌توان به واکنش سرخیو راموس، کاپیتان اول تیم‌ملی فوتبال اسپانیا اشاره کرد که در توییتر خود، برنده اصلی بازی ایران و اسپانیا را زنان خواند.

 

راموس ضمن بازنشر توییت دیگری، مبنی‌بر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی به‌منظور دیدن بازی برای نخستین‌بار بعد از سال ۵۷، نوشت‌: «برنده اصلی، آن‌ها (زنان) بودند؛ به امید این‌که این اولین از خیلی‌های دیگر باشد».

همچنین روزنامه اسپانیایی «آس»، با مهم خواندن حضور بانوان ایرانی به‌همراه خانواده در ورزشگاه آزادی و تماشای بازی ایران و اسپانیا، آن را اتفاقی تاریخی قلمداد کرد.

 

روزنامه اسپانیایی آس، روز پنجشنبه، ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) با درج مطلبی، این اتفاق مهم را بازتاب داد و نوشت: «از ۵ اکتبر سال ۱۹۸۱ که بانوان ایرانی برای آخرین‌بار با حضور در ورزشگاه آزادی، دربی سنتی پایتخت بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس را از نزدیک تماشا کردند، با مخالفت سران رژیم جمهوری اسلامی، دیگر نتوانستند به این ورزشگاه راه یابند؛ تا این‌که شامگاه چهارشنبه ۳۰ خرداد، زنان پس‌از ۳۷ سال، با موافقت مقامات مسؤول به ورزشگاه بزرگ آزادی راه یافتند و دیدار حساس تیم‌های ملی ایران و اسپانیا را همراه‌با خانواده خود و ازطریق یک نمایشگر بزرگ، به مساحت ۱۲۰۰ متر تماشا کردند که به این ترتیب، آن‌ها با عبور از این سد محکم، یک‌بار دیگر،  پس از سال‌ها در ورزشگاه بزرگ پایتخت حضور یافتند».

این روزنامه معتبر اسپانیایی در ادامه افزود: «به همین دلیل، روز بیستم ژوئن ۲۰۱۸ در تاریخ فوتبال ایران، به ثبت خواهد رسید».

حساب رسمی توییتر کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) هم به این موضوع مهم واکنش نشان داد و نوشت: «خانواده‌های ایرانی سرانجام در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و بازی تیم‌ملی ایران مقابل اسپانیا در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را در کنار یکدیگر تماشا کردند».

اعتراض در جام‌جهانی

اعتراض به عدم حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها به جام‌جهانی روسیه نیز کشیده است و تماشاگران ایرانی با دردست‌داشتن بنرهایی، اعتراض خود را نسبت‌به این محدودیت اعلام کردند که ابتدا با تیم حفاظت ورزشگاه روبرو شدند؛ اما فیفا در این خصوص، اعلام کرد که برای شعار حمایت از حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها، مجوز لازم صادر شده است.

 

 

اما مسعود شجاعی، کاپیتان تیم‌ملی ایران در نشست خبری پیش از دیدار تیم‌ملی برابر اسپانیا، درخصوص محدودیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «ترجیح می‌دهم این مسأله را در خانواده خود حل کنیم و اگر فرصت مناسبی بود، بعداً درباره آن صحبت خواهم کرد».

 

البته این اظهارنظر، با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی روبرو شده است.

با تمام این اتفاقات، باید منتظر ماند و دید که آیا حضور زنان در ورزشگاه، بار دیگر تکرار می‌شود و ادامه خواهد داشت، یا با مخالفت مراجع و یا مسؤولان و شخصیت‌های سیاسی روبرو خواهد شد و این محدودیت همچنان در ایران ادامه خواهد یافت.

 

زنان برای اولین بار در کنار مردان در ورزشگاه آزادی فوتبال را تماشا کردند، گزارشی ازپویا جهاندار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More