شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت اطلاعات از محمود صادقی شکایت کرد

 

محمدجواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از شکایت وزارت اطلاعات از محمود صادقی خبر داد.

جمالی، روز دوشنبه ۲۵ آذر، درباره شکایت‌هایی که علیه نمایندگان مجلس مطرح شده، به ایسنا گفت: «وزارت اطلاعات از آقای صادقی شکایتی را مطرح کرده مبنی بر اینکه علیرغم توضیحات وزیر اطلاعات درباره پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای آقای صادقی جلساتی با مظنونان قبلی این پرونده داشته و به آن‌ها قول‌های خلاف واقع داده است.»

همچنین به گفته سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، صادقی «برخی از مطالب طبقه‌بندی شده درباره ترور دانشمندان هسته‌ای را بیان کرده است.»

او توضیحات بیشتری درباره «قول‌ها خلاف واقع» یا «مطالب طبقه‌بندی شده» ارایه نکرد.

روز شنبه ۲۶ مردادماه، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از محمود علوی، وزیر اطلاعات خواست تا درباره صحت اظهارات مازیار ابراهیمی در ارتباط با مساله اعتراف‌گیری از او در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و همچنین چرایی آزاد شدن ابراهیمی پس از انتشار اعتراف‌های او در صداوسیما، در مجلس حاضر شود و به سوال‌های نمایندگان پاسخ دهد.

این اقدام صادقی، پس از آن صورت گرفت که یک شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان مستقر در لندن، در یک مستند، گفت‌و‌گویی را با ابراهیمی پخش کرد که او در آن اعلام کرد برای اعتراف به قتل دانشمندان هسته‌ای،‌ از جمله مجید شهریاری و مسعود علیمحمدی، تحت فشار و شکنجه ماموران امنیتی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود.

در روز سه‌شنبه دوازدهم شهریور، علوی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حاضر شد و درباره دستگیرشدگان در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای، که ماه‌ها بازداشت، شکنجه و وادار به اعترافات اجباری و تلویزیونی دروغین شده بودند، گفت که این افراد ۵۳ نفر بودند.

علوی دلیل بازداشت‌شان را «اختلاف نظر کارشناسان وزارت اطلاعات» اعلام کرد و گفت که بعد از اثبات بی‌گناهی‌شان، جمعا  چهار میلیارد تومان خسارت به آن‌ها پرداخت شد.

اما صادقی در صفحه توییتر خود نوشت که اقدامات وزارت اطلاعات در خصوص ۵۳ شهروند بی گناه بازداشت شده از جمله مازیار ابراهیمی را «ناکافی» می‌داند و  این وزارت‌خانه «باید با صدور اطلاعیه‌ و حتی پخش مستندی از سیما به خطای خود اعتراف و طبق آموزه‌های امام علی از آن‌ها عذرخواهی و طبق اصل ۱۷۱ قانون اساسی اعاده حیثیت می‌شد.»

بر اساس اعلام رسمی، در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ چهار «دانشمند هسته‌ای» جمهوری اسلامی ایران «ترور شدند» و جان خود را از دست دادند.

همچنین سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، از شکایت وزارت ارتباطات دولت حسن روحانی از حمیده زرآبادی، یک نماینده دیگر مجلس به اتهام «افترا و تشویش اذهان عمومی» خبر داد.

شکایت جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد از جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام به دلیل طرح موضوع تابعیت کریمی قدوسی در نطق مجلس، شکایت تعدادی از دانشجویان از علی مطهری به دلیل اظهاراتش در یکی از دانشگاه‌ها در ۱۳ آبان، شکایت دانشگاه آزاد از بهروز بنیادی‌فر نماینده کاشمر درباره اظهاراتش در زمینه رانت برخی از هیات‌های علمی برای تحصیل فرزندانشان، شکایت نیروی انتظامی شکایتی از ذوالقدر نماینده میناب درباره اظهاراتش در یک سخنرانی در مراسم عروسی در روستای کرگان، شکایت نیروی انتظامی از خدری نماینده بوشهر و شکایت برخی از ائمه جمعه شهرهای لارستان از جعفرپور از دیگر شکایات مطرح شده در جلسه روز دوشنبه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بوده است.

به غیر از شکایت‌ها از خدری، جعفرپور و بنیادی‌فر که بی‌اساس تشخیصی داده شد، بقیه نمایندگان باید درباره شکایت مطرح شده علیه خود پاسخ دهند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More