شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: سخنان وزیر اطلاعات ایران درباره احتمال تولید سلاح هسته‌ای بسیار نگران کننده است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، مبنی بر اینکه اگر ایران تحت فشار قرار گیرد ممکن است به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیش برود، «بسیار نگران کننده» است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از آن ابراز شد که محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، شامگاه دوشنبه بیستم بهمن ماه در یک برنامه تلویزیونی، گفت که با وجود فتوای علی خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای، اگر جمهوری اسلامی ایران را به سمت آن [سلاح ‌هسته‌ای] هل بدهند، مقصر آنهایی هستند که ما را هل داده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه بیست و یکم بهمن ماه، با بیان اینکه «هنوز مشخص نیست که محمود علوی از طرف کسی حرف زده یا این حرف خود اوست»، اظهارات وزیر اطلاعات ایران را «بسیار نگران کننده» خواند.

پرایس تاکید کرد که «به موجب پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی ایران هرگز، هرگز و هرگز نباید به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی، گفت: «مقام رهبری [علی خامنه‌ای] فتوا داده‌ است که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند و اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست.»

علوی گفت در شرایط عادی جمهوری اسلامی ایران نیت و برنامه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد.

سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی درباره احتمال کنار گذاشته شدن فتوای علی خامنه‌ای در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای در صورت افزایش فشارها، در حالی بیان شد که مقام‌های ایران و همچنین مقام‌های دولت اوباما که اکنون از اعضای اصلی دولت جو بایدن هستند در دفاع از برجام منتقدان و مخالفان توافق در آمریکا را به فتوای خامنه‌ای ارجاع داده بودند.

جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما، در جریان مذاکرات منتهی به برجام و پس از آن چندبار فتوای خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای را بسیار مهم و جدی توصیف کرده و از جمله گفته بود که فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و ما این فتوا را بسیار جدی گرفته‌ایم. وزیر خارجه وقت آمریکا البته تاکید کرده بود که نیاز داریم که این فتوا را در قالب «یک ساختار قابل درک حقوقی» و فراتر از یک باور مذهبی باشد.

در میان مقام‌های جمهوی اسلامی نیز حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در ۵ آبان سال۹۳، گفت که «فتوای رهبر جمهوری اسلامی مهم‌ترين تضمين صلح‌آميز بودن برنامه‌های هسته‌ای ايران است»

محمدجواد ظریف نیز بارها به این فتوا استناد کرده است از جمله در هفتم خرداد سال ۹۸ در صفحه توییتر خود نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای مدت‌ها قبل با صدور فتوای ممنوعیت سلاح‌های هسته ای، گفت که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.»

در تازه‌ترین مورد نیز ظریف، در گفت‌وگو سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه  با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، به این فتوا به عنوان یکی از «موانع ایدئولوژیک» جمهوری اسلامی در ساخت سلاح هسته‌ای اشاره کرد.

تاکید صریح شامگاه دوشنبه بیستم بهمن ماه محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر عبور از فتوای خامنه‌ای در منع ساخت سلاح هسته‌ای درحالی بیان شد که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بر استفاده از دیپلماسی در قبال تهدید‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز روز سه‌شنبه با انتشار یادداشتی سخنان تلویزیونی وزیر اطلاعات را «حقیقتا حیرت‌انگیز» توصیف کرد و نوشت که این سخنان «می‌تواند به تقویت اهرم فشار طرف غربی در مذاکرات» منجر شود.

این خبرگزاری افزود که علاوه بر آمریکا و کشورهای اروپایی «چین و روسیه نیز هیچ‌گاه تمایلی به ساخت بمب اتم توسط ایران» ندارند و «اظهارات نسنجیده» وزیر اطلاعات «می‌تواند مواضع روسیه و چین را نیز به مواضع آمریکا نزدیک کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More