شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه سوئد: خواستار تحقیقاتی کامل درباره شکنجه شدن معترضان آبان هستیم

 

آن لینده،‌ وزیر خارجه سوئد، در واکنش به انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره شکنجه جسمی و آزار جنسی بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، آن را ارائه‌کننده «تصویری ترسناک» از نقض حقوق بشر در ایران خواند.

لینده روز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه در صفحه توییتر خود نوشت:‌ «گزارش امروز عفو بین‌الملل تصویر ترسناکی از نقض جدی حقوق بشر در ایران پس از اعتراضات سال ۱۳۹۸ را ترسیم می‌کند.»

او همچنین از درخواست برای انجام یک «تحقیق کامل» درباره اتهامات در این زمینه حمایت کرد. 

 

 

وزیر خارجه سوئد در ادامه ضمن تاکید بر حفظ حق آزادی بیان،‌ اجتماع و تظاهرات مسالمت‌آمیز؛ درباره وضعیت سلامت نسرین ستوده،‌ فعال حقوق بشر زندانی در اوین،‌ ابراز نگرانی کرد.

ستوده در اعتراض به وضعیت سلامت و نگهداری زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده است. 

لینده در همین زمینه گفت: «درخواست اتحادیه اروپا برای بازبینی حکم او را تکرار می‌کنیم.»

تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و قضایی ایران بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه را علاوه بر آزار جنسی با شیلنگ، لوله،‌ چوب و کابل برق «به شکل گسترده»‌ مورد شکنجه قرار داده‌اند.

 

 

این سازمان در گزارشی با عنوان «ویرانگران انسانیت» جزییات بازداشت و محکومیت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه را منتشر کرد که حاکی‌ست زندانیان برای «ارعاب و تحقیر» و همچنین تن دادن به «اعترافات اجباری» شکنجه جسمی و جنسی شده‌اند.

اطلاعات دریافتی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد بازجویان و مسئولان زندان‌ها بازداشت‌شدگان مرد را مورد «خشونت جنسی» قرار داده‌اند.

برهنه‌سازی اجباری، دشنام‌های جنسی، پاشیدن اسپری فلفل به دستگاه تناسلی و وارد آوردن شوک الکتریکی به بیضه‌ها، از جمله شکنجه‌هایی است که بازداشتی‌ها متحمل شده‌اند.

انتشار این گزارش در رسانه‌های اجتماعی نیز با واکنش گروهی از کاربران مواجه شد. 

برخی کاربران درباره ادامه شکنجه شهروندان به دلیل «اعتراض» انتقاد کرده و همچنین این اقدامات را محکوم کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده‌‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More