شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پاسخ ظریف به بازتاب‌های انتشار فایل صوتی سخنانش: مماشات و خودسانسوری را خیانت می‌دانم

محمدجواد ظریف، در پاسخ بازتاب‌های انتشار فایل صوتی سخنانش، با تاکید براینکه در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت می‌دانم، گفت که دوگانه‌سازی میان نظامیان و دیپلمات‌ها، کوته‌اندیشانه و در تقابل با نگرش من است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌دانم.

سخنان ظریف پس از آن بیان شد که افشای فایل صوتی  وزیر امور خارجه ایران در ایران‌اینترنشنال، واکنش‌های بسیاری از چهره‌ها در داخل و خارج از ایران را به دنبال داشته است و سخنان او درباره یکه‌تازی نظامیان از جمله از میزان و موارد دخالت‌های قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس در سیاست خارجی کشور نیز با بازتاب‌های وسیعی روبرو شده است.

وزیر امور خارجه ایران بامداد چهارشنبه به وقت تهران، با انتشار متنی به این واکنش‌ها پاسخ داد و با تاکید براینکه «در بیان نظر کارشناسی، عافیت طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام»، افزود: «تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان و دیپلمات‌ها، نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش من است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌دانم.»

ظریف افزود که «نکته اصلی» سخنانش در این فایل صوتی «ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال، دیپلماسی و میدان، و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی» و تحت اشراف عالی رهبر جمهوری اسلامی است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین نوشت: «بسیار تاسف خوردم چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان‌به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات هشت سال گذشته‌به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌شود.»

ظریف در بخش دیگری از پاسخ خود به بازتاب‌های انتشار فایل صوتی به ویژه سخنانش درباره میزان و سطح دخالت‌های قاسم سلیمانی فرمانده پیشین و کشته شده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، در سیاست خارجی و منطقه‌ای ایران اشاره کرد و از سلیمانی به عنوان «شهید» نام برد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین نوشت: «نه تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل و یا خارج، در پشت درهای بسته و یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده‌ام.»

او همچنین اصالت فایل صوتی را تایید کرد و هیچ بخشی از سخنان خود در این فایل را رد نکرد اما درباره نحوه انتشار فایل صوتی خود ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که نمی‌داند این « نوار چگونه از آن سوی آبها سردرآورده» است.

با وجود سخنان برخی نمایندگان مجلس و منتقدان حکومتی ظریف مبنی بر عدم کفایت او سمت وزارت امور خارجه، ظریف در متن یادداشت اینستاگرامی خود بر ادامه فعالیت خود در سمت وزیر امور خارجه تاکید کرد و نوشت: «حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش کنندگان بیمی ندارم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More