شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشنهاد روحانی به مکرون:رایزنی کارشناسان دو کشور برای راهکار منطقه‌ای و بین‌المللی

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه در ادامه رایزنی‌های دو جانبه در پنجمین گفت و گوی تلفنی خود طی کمتر از دو ماه بر «پیگیری گفتگو‌ها و جستجوی راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها در منطقه» تاکید کردند. روحانی این تماس تلفنی به مکرون پیشنهاد کرد که «کارشناسان و مسئولان ایران و فرانسه برای رسیدن به راهکارهای مناسب در مسائل و موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین المللی» با یکدیگر «رایزنی» و گفت و گو کنند.

حسن روحانی در گفتگوی تلفنی سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با اشاره به «ضرورت تلاش برای تسریع در روند مناسبات و همکاری‌های بانکی و نفتی ایران با دیگر کشورها»، آن را «اصلی‌ترین حقوق اقتصادی ایران در برجام» خواند.

او با تاکید بر «بررسی پیشنهادات در مسیر دستیابی به راه حل‌های کارشناسی و عادلانه»، به مکرون گفت که «گسترش تعامل و همکاری ایران و اروپا می‌تواند فضای آرام و اطمینان بخشی را برای منطقه و جهان به وجود آورد و فرانسه به عنوان یکی از شرکای قدیمی ایران در اتحادیه اروپا می تواند نقشی سازنده در این راستا ایفا کند.»

روحانی همچنین گفت که «همزمان با تلاش‌های ایران و فرانسه برای کاهش تنش‌ها و ایجاد شرایط مساعد برای همزیستی پایدار در منطقه، شاهد اقدامات تحریک کننده از سوی آمریکایی‌ها هستیم.»

رئیس جمهوری اسلامی گفت که «امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه و تنگه هرمز مورد تاکید ما است و روزانه ده‌ها کشتی آزادانه عبور و مرور کرده و نیروهای ایران طبق مقررات نظارت خود را انجام می‌دهند.»

 این سخنان روحانی درحالی بیان شد که طی یک ماه گذشته سپاه پاسداران اقدام به توقیف دستکم سه نفتکش از جمله نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز کرده‌است. علاوه بر این طی دو ماه گذشته به چهار نفتکش‌ در بندر فجیره و دو نفتکش دریای عمان حملاتی انجام شد که آمریکا و بریتانیا جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را مسئول آن دانستند.

روحانی در بخش دیگری از گفت و گوی تلفنی خود با مکرون گفت که «مذاکرات انجام شده در ماه‌های اخیر را مثبت و گامی رو جلو» است.

او همچنین تاکید کرد که «هدف ایران از کاهش تعهدات تامین منافعمان در برجام و اجرای تعهدات طرفین برای استحکام و پایداری این توافق مهم بوده است.»

اشاره روحانی به «کاهش تعهدات برجامی» است که تاکنون شامل عبور جمهوری اسلامی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنی‌سازی شده در برجام و همچنین عبور از سطح غنی سازی ۳/۶۷ درصدی مورد تاکید برجام شده‌است. روحانی در گفت و گوی تلفنی قبلی خود با مکرون، تاکید کرده بود که در صورت تاخیر در برآوردن خواسته‌های جمهوری اسلامی از جمله تاخیر در «گشایش خط اعتباری» از سوی اروپا، ایران به زودی «گام سوم» در کاهش‌ تعهدات برجامی را اجرا خواهد کرد.

بنابر متن گفت و گوی تلفنی روحانی و مکرون که در «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران» منتشر شده است، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز در این گفت و گوی تلفنی باردیگر بر «پایبندی پاریس به تعهدات قید شده در برجام» تاکید کرد و گفت که «رسیدن به نتیجه‌ای مورد قبول طرفین و تامین کننده منافع ایران در برجام برای پاریس حائز اهمیت است.»

مکرون همچنین از «پیشنهاد روحانی برای رایزنی کارشناسان و مسئولان ایران و فرانسه برای رسیدن به راهکارهای مناسب در مسائل و موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین المللی» استقبال کرد و بر «گسترش همکاری تهران- پاریس در این راستا» تاکید کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More