شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گاردین: تلویزیون ایران اینترنشنال با پوشش خبری حمله اهواز قانون را زیر پا نگذاشته است

آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا اعلام کرد که تلویزیون ایران اینترنشنال در پوشش خبری حمله تروریستی اهواز و مصاحبه با گروه جدایی‌طلب «جنبش الاحواز» قانون را نقض نکرده است.

به گزارش گاردین، آفکام با انتشار بیانیه‌ای، نحوه پوشش خبری حمله مسلحانه روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به رژه نظامی اهواز را در تلویزیون ایران اینترنشنال «کاملا موجه، حرفه‌ای و منطبق بر معیارهای رسانه‌ای» دانسته است.

در پی این حمله مسلحانه که دست‌کم ۲۵ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند و ایران و شورای امنیت سازمان ملل آن را تروریستی خواندند، تلویزیون ایران اینترنشنال با سخنگوی «جنبش الاحواز» مصاحبه کرد.

یعقوب حر تسطری، سخنگوی گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» در مصاحبه خود این حمله را «مشروع» نامیده بود که واکنش شدید ایران را در پی داشت.

در پی این مصاحبه آفکام شکایتی رسمی از سوی سفیر ایران در بریتانیا و سه نفر دیگر دریافت کرد اما اعلام کرد که این نهاد بعد از تحقیقات کامل، به پیروی کامل ایران اینترنشنال از قوانین پخش اخبار رسانه‌ای رای داد.

به نوشته گاردین در گزارش آفکام آمده است که این نهاد مصاحبه ایران‌اینترنشنال را با این گروه جدايی‌طلب «نقض قوانین مربوط به پخش تشخیص نداده است.»

آفکام پس از تحقیقات در این زمینه، نتیجه گرفته که این شبکه بستر محتوایی نیرومندی «برای توجیه سطح بالقوه بالای توهین» ایجاد کرده که می‌تواند به دلیل پخش اظهارات سخنگوی «جنبش الاحواز» در حمایت از حمله باشد.

به گزارش نهاد ناظر بر رسانه‌ها، مجری ایران‌اینترنشنال در جریان مصاحبه «به وضوح» نظرات سخنگوی «جنبش الاحواز» را «با تاکید بر ماهیت این حمله به چالش کشیده است.»

آفکام همچنین اضافه کرده که ایران اینترنشنال پس از این حمله مسلحانه، دیدگاه‌های مختلف را مطرح و بارها به نقل از خبرگزاری‌ها ماهیت این حادثه را «تروریستی» توصیف کرده است.

به نوشته آفکام قوانین رسانه‌ها در بریتانیا حضور افراد خاص در تلویزیون و رادیو را صرفا به این دلیل که نظرات یا اعمالشان بالقوه توهین‌آمیز باشد، ممنوع نمی‌کند و «انجام چنین کاری [یعنی ممنوعیت حضور این افراد] برای حق پخش تلویزیونی، حق آزادی بیان و حق مخاطب در دریافت اطلاعات و نظرها محدودیت نابه‌جایی ایجاد می‌کند.»

نمایندگان ایران اینترنشنال گفته‌اند که این شبکه «پوشش منصفانه، متوازن و بی‌‌طرفانه را در پیش گرفته و به رهنمودهای تحریریه پایبند هستند.» به گفته آنها این شبکه «گسترده‌ترین طیف دیدگاه‌های مورد علاقه برای تمام ایرانیان و فارسی زبانان را پوشش می‌دهد.»

آنها گفته‌اند اگرچه این شبکه خصوصی است، اما «شبکه خبری عمومی است و برای خود مسئولیت‌های بسیار جدی‌ در نظر گرفته است» و از جمله مصاحبه با سخنگوی مذکور که «نگاه مهم و معناداری درباره جنبش جدایی‌طلب خوزستان را مطرح کرده است.»

به گفته ریاست اجرایی ایران اینترنشنال روزنامه‌نگاران ارشد این تلویزیون «برای سازمان‌هایی چون بی‌بی‌سی، تولید‌کنندگان شناخته شده و وبسایت‌ها و روزنامه‌های معتبر کار کرده‌اند. آنها نه مخالف و نه موافق رژیم هستند.»

راب بینون افزوده است که در کل واکنش مثبتی از پوشش حمله دریافت شده و «هر انتقادی [در این زمینه] از حکومت ایران و یا نشریات و هواداران شناخته شده آن سرچشمه گرفته است.»

موسس دی‌ام‌ای مدیا، شرکتی که شبکه ایران‌اینترنشنال را راه‌اندازی کرده است، همچنین گفت: «نهاد ناظر آفکام پوشش این [حمله] را قانونی و برای بحث و نظر معتبر دانسته است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More