شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گروه ۷: ایران عامل حمله به نفتکش مرسر استریت و تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است

 

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان با تاکید بر اینکه شواهد به وضوح نشان می‌دهد ایران عامل حمله هفته گذشته به کشتی مرسر استریت بوده است، ایران را «تهدیدی برای صلح و ثبات بین‌المللی» خواندند.

در بیانیه وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به گروه ۷، که روز جمعه ۱۵ مرداد منتشر شد آمده است که همه شواهد موجود به وضوح نشان می‌دهد که ایران عامل حمله به مرسر استریت بوده است.

به نوشته این بیانیه که توسط بریتانیا، رییس دوره‌ای گروه ۷، منتشر شد، «رفتار ایران در کنار حمایتش از نیروهای نیابتی و عوامل مسلح غیردولتی، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

حمله به نفتکش مِرسِر استریت شامگاه پنجشنبه و نخستین ساعات بامداد جمعه گذشته روی داد و بر اثر آن ناخدای کشتی، شهروند رومانی، به همراه یک نیروی حفاظت کشتی، اهل بریتانیا، کشته شدند.

پیش از این اسرائیل، آمریکا و بریتانیا تاکید کرده بودند ایران را مسئول این حمله می‌دانند.

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان در بیانیه خود از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که اقدامات مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند و در تقویت ثبات و صلح منطقه‌ای نقش سازنده‌ای برعهده گیرد.

جمهوری اسلامی دست داشتن در حمله به مرسر استریت را رد کرده است.

کشورهای گروه هفت شامل آمریکا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا است.

نفتکش مرسر استریت تحت مدیریت شرکت حمل و نقل دريايی «زودياک»، متعلق به یک خانواده اسرائیلی، است.

 

در روزهای اخیر شماری از مقام‌های کشورهای مختلف گفته‌اند حمله به این کشتی با چند پهپاد صورت گرفت.

روز جمعه همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که بریتانیا قصد دارد موضوع حمله به این کشتی را در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند.

 وزیر خارجه آمریکا گفته است این حمله با «پاسخ جمعی» روبه‌رو خواهد شد و وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرده در صورت لزوم، کشورش برای حمله به ایران آمادگی دارد.

جمهوری اسلامی همچنین متهم به تلاش برای ربودن کشتی «آسفالت پرنسس» در آب‌های امارات متحده عربی شده اما این اتهام را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More