شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگران بدون مرز: جان روح‌الله زم در خطر است

 

سازمان گزارشگران بدون مرز، مدافع آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران، ضمن ابراز نگرانی از شیوه محاکمه روح‌الله زم، بنیانگذار و مدیر سابق کانال تلگرام «آمدنیوز»، هشدار داد به دلیل «دادرسی ناعادلانه» امنیت و جان او در معرض خطر است.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای که روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه روی وب‌سایت خود قرار داده اعلام کرده که این سازمان «به شدت» درباره محاکمه زم نگران است.

رضا معینی، رییس میز ایران و افغانستان این سازمان، گفت: «امنیت و جان روح‌الله زم با این دادرسی کاملا ناعادلانه در تهدید است.»

او افزود: «ما از آگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، سونگ فیل هونگ، رییس کارگروه بازداشت‌های خودسرانه، و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، می‌خواهیم به سرعت در این مورد مداخله کنند.»

گزارشگران بدون مرز با اشاره به تصاویری که رسانه‌های جمهوری اسلامی از نخستین جلسه محاکمه زم در دادگاه انقلاب تهران منتشر کرده‌اند، نوشته ماموران امنیتی نقاب‌دار در یک دادگاه تقریبا خالی حضور دارند، در حالی که زم که به وضوح خسته است مقابل قاضی ابوالقاسم صلواتی نشسته‌ است.

این سازمان مدافع آزادی مطبوعات همچنین به سابقه حقوق بشری صلواتی اشاره کرده و او را یکی از بدترین «جلادان» روزنامه‌نگاران خوانده است.

ایران در فهرست جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال میلادی ۲۰۱۹ در رتبه ۱۷۰ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفت.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده زم به صورت غیرعلنی و با ۱۷ عنوان اتهام مطروحه روز دوشنبه برگزار شد.

«جاسوسی» برای سرویس‌های امنیتی، «همکاری با دولت متخاصم»، «مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده»، ‌«افساد فی‌الارض»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی»، «مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار»، تحریک نیروهای مسلح به «عصیان،‌ فرار،‌ تسلیم و یا عدم اجرای وظایف نظامی»،‌ «فعالیت تبلیغی» علیه نظام و «توهین» به رهبر و مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله عناوین اتهامی بود که در این پرونده به زم نسبت داده شده است.

گزارشگران بدون مرز ضمن اشاره به غیاب وکیل مدافع زم در دادگاه، هشدار داده که طرح اتهام افساد فی‌الارض می‌تواند منجر به صدور حکم اعدام در چارچوب قوانین اسلامی شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More