شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزینه عرضه اوراق نفتی در بازار بورس «عملی نیست»

جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است از طریق فروش اوراق نفتی در بازار بورس ایران، نفت خام کشور را به مردم پیش‌فروش کند و دولت آن را طرحی برای «گشایش اقتصادی» نامیده است. 

محمود واعظی، رییس دفتر ریاست جمهوری، در اظهار نظری گفته است هر کسی که «بتواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت از بازار انرژی بخرد می‌تواند یک کشتی کوچک بگیرد و آن را صادر کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی آن را اقدامی برای جبران کسری بودجه دولت در میانه تحریم‌های کمرشکن آمریکا و بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا می‌دانند.

خبرگزاری ای‌بی‌سی‌ نیوز در مطلبی به این طرح پرداخته و با موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان، در این مورد صحبت کرده است. غنی‌نژاد به ای‌بی‌سی نیوز گفته هرگز نشنیده است هیچ‌کدام از کشورهای صادرکننده نفت دست به چنین اقدامی زده باشند و معتقد است هرچند فروش اوراق روش معمول دولت‌ها برای جبران کسری بودجه است، با توجه به شرایط فعلی ایران، این گزینه عملی نیست.

این اقتصاددان ضمن اشاره به این‌که طرح پیشنهادی «مبهم و نامشخص» است، در ادامه افزود: «مثل این است کسانی در دولت هستند که می‌خواهند چرخ را دوباره از اول اختراع کنند. سازو‌کار اقتصاد جهان این‌طوری نیست.»

علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی، روز جمعه ۲۴ مرداد اعلام کرد اوراق طبق روال انتشار اوراق تامین مالی شرکت ملی نفت ایران عرضه می‌شود و به‌صورت دو‌ساله و با نرخ سود حدود ۱۹ درصد است. اما غنی‌نژاد معتقد است فروش اوراق دو‌ساله از نظر بیشتر مردم گزینه معقولی نیست. او با اشاره به نرخ تورم ۵۰ درصدی، گفت هیچ فرد عاقلی اوراق دو‌ساله با نرخ سود ۱۹ درصدی نمی‌خرد زیرا در حقیقت، سود منفی ۳۰ درصد است. 

غنی‌نژاد در توضیح گفت: «اگر دولت حکم کند بانک‌ها اوراق و سهام را بخرند، بانک‌ها باید از بانک مرکزی قرض بگیرند تا ضرر سال‌های آتی را جبران کنند، که این به‌معنای تورم بیشتر است.»

به‌رغم این‌که حسن روحانی اعلام کرده است پیش‌فروش نفت در بازار بورس از امروز آغاز می‌شود، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی،‌ روسای مجلس و قوه قضاییه، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، با طرح فروش اوراق سلف نفتی مخالفت کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More