شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گمرک ایران: کاهش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری واردات کالاهای اساسی در ۹ ماه نخست سال‌

معاون گمرک ایران از کاهش بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری ارزش کالاهای اساسی وارداتی خبر داد و گفت که ارزش کالاهای وارداتی طی ۹ ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افت داشته است.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، طی مصاحبه‌ای با روزنامه ایران، نزدیک به دولت، گفت: «از نظر ارزشی کالاهای اساسی وارداتی از ابتدای سال‌‌جاری تا سی‌ام آذرماه، طی ۹ ماه، به حدود ۸ میلیارد دلار می‌رسد و این درحالی است که در ۹ ماه نخست سال۹۸ معادل ۱۱ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار کالای اساسی وارد کشور شده بود.»

این مقام گمرک ایران همچنین گفت که به لحاظ وزنی واردات کالاهای اساسی در ۹ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲ درصد کاهش یافته است.

معاون گمرک ایران تاکید کرد که دلیل کاهش ارزش دلاری و وزنی واردات کالاهای اساسی «تغییر اولویت کالاهای وارداتی است که بیشتر به سمت نهاده‌های دام و طیور تغییر مسیر داده است».

معاون فنی گمرک ایران افزود که طبق آخرین آمار تا ۱۳ دی ماه موجودی کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور به ۴ میلیون و ۵۴ هزار تن می‌رسد.

او گفت که ۴ میلیون و ۵۴ هزار تن کالاهای موجود در گمرکات و بنادر کشور شامل ۲۴۸ هزار تن گندم، ۲ میلیون و ۸۴ هزار تن ذرت، ۲۵۳ هزار تن جو، ۴۳۵ هزار تن سویا، ۱۰۱ هزار تن برنج، ۱۵۶ هزار تن شکر، ۴۰۰ هزار تن روغن خام و ۳۷۹ هزار تن دانه‌های روغنی است.

به گفته معاون گمرک ایران در حال حاضر ۱۲ شناور در اسکله بنادر در حال تخلیه بار خود هستند که در مجموع ۷۴۵ هزار تن کالا شامل ذرت و سویا دارند و ۱۶ کشتی نیز منتظر پهلوگیری و تخلیه هستند که ۸۶۵ هزار تن کالای اساسی شامل جو، دانه‌های روغنی، ذرت، کنجاله سویا و حبوبات حمل می‌کنند.

به گفته مهرداد جمال ارونقی، عمده کالاهای اساسی مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است و ترخیص این گروه از کالاها نیازمند فرآیند تخصیص و تامین ارز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است و در واقع عمده واردکنندگان این کالاها اسناد مالکیت دراختیار ندارند چرا که تا زمان تخصیص ارز صاحب کالا شناخته نمی‌شوند و برهمین اساس نمی‌توانند برای ترخیص کالا اقدام کنند.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، نیز روز شنبه ۱۳ دی ماه گفت که در ۹ ماه نخست سال‌جاری در مجموع بیش از ۲۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است که ۷۰ درصد آن از ۲۵ گروه کالاهای اساسی بوده است.

سخنگوی گمرک همچنین گفت که طی ۹ ماهه نخست سال‌جاری ۱۷ میلیون و ۴۶۰ هزار کالای اساسی به ارزش ۸  میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۶۷۲ هزار دلار این کالاها شامل «دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی» بوده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More