شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا: با پافشاری ایران بر لغو همه تحریم‌ها، مذاکرات به سمت بن بست خواهد رفت

درحالی که محمدجواد ظریف از «لغو همه تحریم‌های دوره ترامپ» و عباس عراقچی بر «لغو همه تحریم‌ها در یک مرحله» تاکید کردند، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که با پافشاری ایران بر لغو همه تحریم‌ها، مذاکرات به سمت بن بست خواهد رفت

به گزارش رویترز، یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه و درحالی که مذاکرات وین تا چهارشنبه آینده متوقف شده است، به خبرنگاران گفت: ایران برای بازگشت به تعهدات برجام «مطمئنا به اندازه کافی جدی نیست». او گفت: اگر ایران بر موضع خود مبنی لغو همه تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۱۷ پافشاری کند، مذاکرات به سمت «بن بست» خواهد رفت.

همزمان جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال ایران اینترنشنال درباره احتمال موفق شدن مذاکرات هسته‌ای، گفت: «ما حاضریم قدم‌های ضروری برای بازگشت و متعهد شدن به برجام را برداریم و از جمله این قدم‌ها حذف تحریم‌های ناسازگار با برجام است.»

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به ایران اینترنشنال گفت که «ماهیت تحریم‌هایی که ایالات متحده باید حذف کند یا از شدت‌شان بکاهد» همچنان محور گفت‌وگوهای جاری است.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه در صفحه توییتر خود تاکید کرد که «تمامی تحریم‌های دونالد ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند.» او گفت که  تحریم‌های دوره ترامپ را «بی‌منطق و خودسرانه» خواند و نوشت که این تحریم‌ها «بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی‌منطق و خوسرانه تحریم ها» باید لغو شوند.

ظریف با بیان اینکه «ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند»، سه مرحله برای آن بر شمرد. او گفت که «ایالات متحده باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد»، تمام تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ را لغو کند و ایران هم در مقابل «پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد.»

عباس عراقچی، نماینده جمهوری اسلامی در نشست وین نیز روز جمعه تاکید کرد که «لغو همه تحریم‌های آمریکا که دوره ریاست جمهوری ترامپ وضع شده‌اند در یک مرحله»، گام ضروری برای احیای برجام است. او افزود که «تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا به اجرای کامل برجام بازگردد».

این درحالی است که دولت دونالد ترامپ بخشی از تحریم‌ها از جمله تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و شماری از فرماندهان آن و مقام‌های حکومتی، امنیتی، قضایی را در شمار تحریم‌های مرتبط با تروریسم و نقض حقوق بشر به اجرا گذاشته است.

دولت جو بایدن حتی در صورت تمایل و توافق بر سر لغو همه تحریم‌های وضع شده در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، با مسیری دشوار و مخالفت‌های گسترده‌ای در کنگره مواجه خواهد شد.

نشست وین که از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شد روز جمعه آخرین دور خود را پشت سر گذاشت و اعلام شده که از چهارشنبه هفته جاری باردیگر از سر گرفته خواهد شد.

هدف از مذاکرات وین که در آن مقامات اتحادیه اروپا بین طرف‌های باقی مانده در معامله و ایالات متحده رفت و آمد می‌کنند، بازگرداندن ایران به تعهدات و محدودیت‌های برجامی  در ازای برداشتن بخشی تحریم‌های آمریکا عنوان شده است.

با آنکه نمایندگان کشورهای عضو برجام روند مذاکرات وین را «سازنده» توصیف کرده‌اند با این حال هم عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، و هم مقام‌های ایالات متحده گفتند که برای رسیدن به نیجه مسیری دشوار و احتمالا طولانی در پیش است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More