شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آملی لاریجانی: به‌دنبال تسهیل مجازات اعدام نبودم

 

صادق آملی‌لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، روز دوشنبه ۲۲ مردادماه، در جلسه مسؤولان عالی قضایی گفت این ادعا که نامه اخیر او به آیت‌الله خامنه‌ای برای «تسهیل مجازات اعدام» بوده، «دروغ محض» است.

به گزارش خبرگزاری میزان، رییس قوه‌‌قضاییه در جلسه روز دوشنبه، همچنین گفت که در رسیدگی به پرونده‌های قضایی، «در کنار دقت و صحت، بحث سرعت» هم اهمیت دارد. او افزود که «رسیدگی‌های مربوط به جرایم مستوجب اعدام، دو مرحله‌ای است و ما درخصوص این جرایم، هیچ مرحله‌ای را حذف نکرده‌ایم».

آملی‌لاریجانی همچنین خبر داد «شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال‌گران در نظام اقتصادی» آماده رسیدگی شده‌‌اند، اما هنوز کار خود را شروع نکردند.

هم‌زمان آیت‌الله خامنه‌ای نیز روز دوشنبه در یک سخنرانی عمومی، نامه صادق لاریجانی را «یک گام مهم و مثبت برای مقابله با فساد و مفسد» توصیف کرد.

بیستم مردادماه اعلام شد که رهبر جمهوری اسلامی با درخواست صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه برای تسهیل برخورد «قاطع و سریع با اخلال گران و مفسدان اقتصادی» موافقت کرده است. رهبر ایران نیز در پاسخ با این پیشنهاد موافقت کرده و نوشته بود: «مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد. درمورد اتقان احکام دادگاه‌ها، دقت لازم را توصیه فرمایید.»

رییس قوه‌قضاییه در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی ایران، از او خواسته بود اجازه دهد با این افراد در چارچوب «قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور» برخورد کند. این بدان معناست که این افراد ممکن است به فساد فی‌الارض یا اقدام علیه امنیت ملی متهم شوند و حکم آن‌ها ممکن است اعدام باشد.

این نامه و درخواست مطرح‌شده در آن، با انتقادهایی مواجه شد؛ از جمله آن‌که چرا قوه‌قضاییه برای این‌کار لایحه‌ای با قید فوریت به مجلس نفرستاده است. منتقدان همچنین نسبت‌به صدور احکام اعدام بدون رسیدگی کافی قضایی هشدار داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More