شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تأیید بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم‌وصنعت

 

چند روز پس‌از مطرح‌شدن بحث‌هایی درباره حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دانشگاه علم‌وصنعت، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفته است که آژانس «دسترسی فراتر از تعهدات» در ایران ندارد، اما اضافه کرده است که «اگر در هر یک از اماکن یک کشور عضو معاهده، ماده هسته‌ای نگهداری شود، باید به آژانس اظهار شود و آژانس نیز برای صحت اظهاریه‌ها، فعالیت‌های راستی‌آزمایی خویش را انجام خواهد داد».

خبرگزاری ایسنا، روز شنبه ۳۰ تیرماه، به‌نقل از کاظم غریب‌آبادی، نوشته است، کشورهایی که پروتکل الحاقی را پذیرفته‌اند، باید «تمامی فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای، از جمله فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقی» را به آژانس اظهار کنند و بر همین مبنا، «در برخی موارد از آنجا که اساتید دانشگاهی نتایج تحقیقات خود را در قالب مقالات در ژورنال‌های معتبر علمی جهانی، کنفرانس‌ها یا سمینارها منتشر می‌کنند، آژانس از این طریق نیز از کشور مربوطه، درصورتی که آن فعالیت باید اظهار می‌شد، سؤالاتی را مطرح یا درخواست دسترسی می‌کند».

پیش از این، مسؤولان مختلفی ادعای حضور بازرسان آژانس بین‌المللی در دانشگاه علم‌وصنعت را رد کرده یا مقابل این سؤال، سکوت کرده بودند. دوشنبه هفته گذشته، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه، گفته بود این مسأله در حوزه کاری او نیست و از خبرنگاران خواسته بود این سؤال از سخنگوی سازمان انرژی اتمی پرسیده شود.

بهروز کمال‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نیز در پاسخ به این سؤال گفته بود که ایران علاقه‌ای به دادن اطلاعات درباره دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای ندارد، ضمن آن‌که «دسترسی‌های تکمیلی طبق پادمان و پروتکل الحاقی محرمانه است؛ به‌همین‌دلیل، علاقه نداریم بگوییم از کجا و به چه دلیل بازرسی شده است».

اکنون غریب‌آبادی اضافه کرده است که این دسترسی‌ها در چارچوب «اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ازسوی ایران» و «براساس تصمیمات سطوح عالیه نظام» انجام می‌شود. گرچه به گفته او، دولت «در تأسی به خط قرمز ترسیمی ازسوی مقام معظم رهبری، در بازدیدهای آژانس، به‌هیچ‌وجه مجوز مصاحبه با دانشمندان و اساتید کشور (چه در سازمان انرژی اتمی و چه خارج از آن) را صادر نکرده و آژانس نیز تاکنون درخواستی در این زمینه نداشته است».

پس از انتشار خبر بازرسی آژانس از دانشگاه علم‌وصنعت و اعتراض گروه‌های اصول‌گرا به این مسأله - از جمله نامه هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، منصور غلامی، وزیر علوم، گفته بود که از این مسأله خبر ندارد. او به فاصله ۲۴ ساعت، بازرسی از دانشگاه را تأیید کرد، اما اضافه کرد که وزارت علوم از این مسأله خبر نداشته است و این اتفاق «براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده و همه سازمان‌ها باید از آن تبعیت کنند». غلامی اضافه کرده بود که در جریان این بازرسی، «موضوع دانشگاه مربوطه با هماهنگی وزارت علوم نبوده و دانشگاه مربوطه هم گزارشی به ما نداده است».

در نامه بسیج دانشجویی هشت دانشگاه تهران به وزیر علوم، آمده بود که بازدید بازرسان آژانس «به بهانه مقاله پژوهشی یکی از دانشجویان این دانشکده» بوده و بازرسان «به‌جای بازرسی از آزمایشگاه و دفتر استاد مربوطه، تعدادی از آزمایشگاه‌ها و دفاتر اساتید را مورد تفتیش قرار داده‌اند» و براساس آن‌چه اساتید دانشکده برق این دانشگاه گفته‌اند، «بسیاری از این استادان هنگام بازدید، در دفتر خود حضور نداشته و این اقدام، بدون اجازه آنان صورت گرفته است».

خبرگزاری فارس اما به‌نقل از یک «عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم‌وصنعت و عضو بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت» نوشته بود که این بازرسی در خردادماه سال جاری و به بهانه «استفاده از واژه سانتریفیوژ» در یکی از مقاله‌های یک دانشجوی این دانشگاه رخ داده و بازرسان «درحالی‌که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم‌وصنعت را در اختیار داشتند، به‌صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده کرده‌اند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More