شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کابینه روحانی در آستانه خانه‌تکانی

 

هم‌زمان با احضار وزرای اطلاعات، امور خارجه و نفت به مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سؤال‌های نمایندگان در هفته آینده، سخنان محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، به بحث‌ها درباره خانه‌تکانی و ترمیم احتمالی در کابینه دولت دوازدهم دامن زده است.

نمایندگان مجلس پس از دو هفته تعطیلی، قرار است هفته آینده در جلساتی علنی، سؤال‌های خود از برخی وزرای کابینه را مطرح کنند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، «سؤال علی مطهری و ۵۰ نماینده و همچنین سؤال جواد کریمی‌قدوسی و دو نفر دیگر از نمایندگان از وزیر اطلاعات، سؤال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب از وزیر نفت و سؤال مجید ناصری‌نژاد، نصرالله پژمان‌فر و ۱۳ نفر دیگر از نمایندگان از وزیر امور خارجه»، ازجمله دستور کارهای جلسات علنی هفته آینده مجلس است.

هم‌زمان محمود واعظی، رییس دفتر روحانی،روز جمعه ۲۹ تیرماه، گفت که در بحث «ترمیم کابینه» در حال حاضر، «بحث اجرایی مطرح است، یعنی اگر فردی را به همکاری دعوت می‌کنیم، باید توان اجرایی داشته باشد».

واعظی روز چهارشنبه در پایان جلسه هیأت دولت هم در جمع خبرنگاران گفته بود که به‌دلیل «خروج آمریکا از برجام و جنگ روانی ایجاد شده برای مردم»، روحانی درحال بررسی تغییر در کابینه است، چراکه به گفته او، «نیازمند آنیم که اعضای کابینه با شرایط جدید، وضعیت را تنظیم کنند».

رییس دفتر روحانی با اشاره به این‌که روحانی «برخی از اعضای کابینه را که در شرایط عادی انتخاب کرده‌اند، بررسی می‌کنند تا برخی از تغییرات انجام شود»، اضافه کرد که تغییر در کابینه، «در تیم اقتصادی هم خواهد بود» و خود روحانی «اسامی و تعداد تغییرات در دولت» را اعلام خواهد کرد.

سخنان واعظی در حالی بیان شده است که گرچه بحث ترمیم احتمالی کابینه در هفته‌های اخیر در رسانه‌ها و ازسوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود، اما عموماً ازسوی دولت تکذیب می‌شد. برای نمونه، روز چهارشنبه، پس از پایان جلسه هیأت‌دولت، حسین‌علی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، با اشاره به این‌که اطلاعی از تغییرات در کابینه ندارد، گفته بود: «این موضوعی است که شخص رییس‌جمهور باید درموردش حرف بزند و امروز در این زمینه، صحبتی نبود.»

ابتدای تیرماه سال جاری، ۱۸۷ نماینده مجلس در نامه‌ای به روحانی، خواستار ترمیم کابینه شده بودند. آن‌ها در نامه خود نوشته بودند که «ناکارآمدی‌های بخش اقتصادی دولت» و «عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور» باعث «بی‌اعتمادی» مردم شده است.

گرچه هنوز مشخص نیست چه وزرایی از سمت خود کنار می‌روند، اما پیش‌تر، گمانه‌زنی‌ها از خروج مسعود کرباسیان (وزیر اقتصاد)، محمد شریعتمداری (وزیر صنعت و معدن و تجارت)، عباس آخوندی (وزیر مسکن) و ولی‌الله سیف (رییس‌کل بانک مرکزی) حکایت داشت. در هفته‌های اخیر همچنین شایعه‌هایی درباره اختلاف‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، با برخی اعضای کابینه و احتمال کنار رفتن او نیز منتشر شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More