شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دانشگاهی که زندگی ۸۰ ساله ساکنان ده ونک را تخریب می‌کند

 

۸۰ سال زندگی موروثی در ۹۰ خانه‌ای که محکوم به نابودی در محله‌‌ قدیمی ده ونک در تهران شده است.

هدف از تخریب خانه‌ها، اعطای زمین‌های این منطقه به دانشگاه الزهرا اعلام شده، قصه‌ای قدیمی که سال‌هاست دلهره بی‌خانمان شدن را به ساکنان آن به ارمغان گذاشته و اکنون به مرحله اجرا رسیده است.

به ساکنان این محله اخطار داده شده که خانه‌های چندین ساله خود را تخلیه کنند چون به گفته مسئولان هر هفته قرار است که ۵ خانه در ده ونک تخریب شود.

 

 

 

 

خانه‌هایی که بر سر ساکنان آن آوار می شود

تخریب خانه‌های ده ونک در تهران از ۲۷ مرداد ماه آغاز شده است.

خانه‌های قدیمی ده ونک در حالی بر سر ساکنان آن آوار می‌شود که قدمتی حدود ۸۰ ساله دارد و از سوی وزارت راه ترابری به ساکنان آن داده شده است.

یکی از اهالی ده ونک در گفتگوی اختصاصی با ایران اینترنشنال در روزهای گذشته  در مورد سند مالکیت اهالی ده ونک و سابقه این زمین‌ها می‌گوید، اکثر خانه‌ها سند مالکیت ندارد و اکثرا بنچاق و قباله دارد.  این خانه‌‌ها در محله‌ای که معروف به میدان کارخانه بوده بنا شده است.

او می‌گوید،«ده ونک اصلا سند ندارد و من نمی‌دانم مسئولان دانشگاه الزهرا بعد از گذشت ۷۰ سال سند از کجا آورده‌اند، اینها سند‌ سازی کرده‌اند، با توجه به اینکه زمین این خانه‌‌ها از طرف وزارت راه و ترابری به ساکنان آن اهدا شده است.»

یکی دیگر از ساکنان،‌ می‌گوید که «دانشگاه الزهرا حکم تخلیه به همه ما داده است ولی تکلیف ما را روشن نکردند، ما به قوه قضائیه مراجعه کرده‌ایم ، اما همه آنها حق را به دانشگاه الزهرا دادند.»

 

 

 

 

به گفته ساکنان این محله، به آنها پیشنهاد ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان در برابر تخریب خانه‌هایشان را داده‌اند.

در حالی که اولین خانه ساخته شده در این محله درسال ۱۳۱۸ بوده و بیشتر ساکنان این محله افراد سالخورده هستند، از نظر مالی قادر به خرید خانه جدید و یا حتی اجاره آن نیستند.

ده ونک یکی از محله‌های قدیمی و سرسبز شمال تهران است. در دوره قاجار این ده و زمین‌ها و توتستان‌های آن از املاک خانوادهٔ میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک بود.

این محله از شمال به اتوبان هاشمی رفسنجانی، از غرب به اتوبان شهید چمران، از جنوب به خیابان ملاصدرا و از شرق به خیابان شیخ بهایی منتهی می شود.

 

 

 

 

«سندسازی» دانشگاه‌الزهرا

چند روزی است که با نصب تابلوی هشدار به ساکنان ده ونک، تابلویی که بر ادعای مالکیت زمین‌های دانشگاه تاکید می‌کند، خانه‌‌های این محله در معرض تخریب قرار گرفته و دلهره به جان ساکنان آن افتاده است.

در این تابلو آمده است، «این مکان در راستای اجرای دادنامه قطعی صادره از مجتمع قضایی صدر مبنی بر خلع ید و قلع و قمع بنا تخریب گردیده و متعلق به دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی از دانشگاه الزهرا است. هر گونه تصرف در آن غیرقانونی و پیگرد قضایی دارد.»

 

 

 

شاهدان عینی و ساکنان این منطقه می‌گویند که تا هفته آینده قرار است ۱۴خانه تخریب شود.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر رسیده به ایران اینترنشنال، حکم تخلیه بسیاری از این خانه‌‌ها به ساکنان آن داده شده است و برخی از این خانه‌ها در هنگام تخریب بوده و نیروی انتظامی از اهالی خانه خواسته‌ که به اجبار آن را ترک کنند.

طبق این گزارش‌ها گروهی از ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی برای کنترل اعتراض‌های احتمالی اهالی، از چند روز گذشته در ده ونک مستقر شده‌اند.

دلیل اینکه مسئولان دانشگاه الزهرا به راحتی توانسته‌اند دست روی این املاک مسکونی مردم بگذارند اینست که این ۹۰ ملک، سند ندارد.

اکنون اهالی ده ونک شاهد کابوس آوار شدن خانه‌های خود هستند و کاری از دست آنها ساخته نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More