شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گفت‌وگوی دو مقام ارشد نظامی ایران و ترکیه درباره پیامدهای همه‌پرسی اقلیم کردستان

 

سرلشکرمحمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی،  و ژنرال خلوصی آکار، رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه، روز پنجشنبه ۲۳شهریور، در تماسی تلفنی پیامدهای برگزاری احتمالی همه پرسی استقلال کردستان عراق بر منطقه را منفی و خطرناک توصیف کردند و بر ضرورت هماهنگی میان کشورهای همسایه در مخالفت با طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه با اشاره به تبعات سوء اجرای همه پرسی در کردستان عراق تاکید کردند که طرح‌های تجزیه‌طلبانه می تواند کشورها را گرفتار مشکلات عدیده ی سیاسی، اجتماعی و امنیتی کند.

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق قرار است ۲۵ سپتامبر (سوم مهرماه) برگزار شود. پارلمان عراق روز۲۱ شهریور برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور بارها گفته‌اند که رفراندوم استقلال کردستان عراق،  قانون اساسی این کشور را نقض می‌کند.

ایران و ترکیه، با برگزاری این همه‌پرسی به شدت مخالفت کرده‌اند. علی شمخانی‌، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برگزاری این همه‌پرسی را فاقد وجاهت و اعتبار قانونی دانسته است.  روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد نیز آیت‌‎الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق مخالفت کرد و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق خواند. پس از آن بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌‌خارجه جمهوری اسلامی نیز درواکنش به برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق گفت: «موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است.»

شورای وزیران اتحادیه عرب، نیز روز چهارشنبه بیست ودوم شهریورماه، در  بیانیه‌ای، با برگزاری همه‌پرسی «استقلال» در کرستان عراق مخالفت کرد.
مجله آمریکایی تایم روز پنجشنبه ۲۳ شهریور در تفسیری پیرامون طرح استقلال کردستان عراق نوشت این رفراندوم به تکه پاره شدن کشور عراق منتهی خواهد شد.

به‌رغم مخالفت پارلمان عراق با همه‌پرسی استقلال کردستان، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، سه‌شنبه ۲۱ شهریور تأکید کرده که این رفراندوم در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More