شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازمی‌گردد

مقام‌های دولت آمریکا گفتند كه دولت بایدن روز دوشنبه بازگشت ایالات متحده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام خواهد کرد.

جو بایدن پیشتر در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروزی، آمریکا را به نهادهای بین‌المللی که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شده، باز می‌گرداند.

رییس جمهور پیشین آمریکا نزدیک به سه سال قبل خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را اعلام کرده بود.

آسوشیتد پرس از قول مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن و یک دیپلمات ارشد آمریکایی در ژنو روز دوشنبه اعلام خواهند کرد که واشینگتن به عنوان عضو ناظر به شورای حقوق بشر مستقر در ژنو باز خواهد گشت.

این خبرگزاری افزود که این تصمیم دولت جو بایدن احتمالا انتقاد قانونگذاران محافظه‌کار و بسیاری از  طرفدار اسرائیل را به دنبال خواهد داشت.

پیش از این دولت ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، سه سال پیش  ‌به دلیل آنچه «تمرکز نامناسب شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اسرائیل» عنوان کرده بود و همچنین در اعتراض به «عضویت برخی کشورهای استبدادی در این شورا» که خود به نقض حقوق بشر متهم هستند از جمله چین، کوبا، اریتره، روسیه و ونزوئلا، از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد.

یک مقام ارشد آمریکایی به آسویشتدپرس گفت که دولت بایدن معتقد است که شورای حقوق بشر سازمان ملل باید اصلاح شود اما بهترین راه برای ایجاد تغییر، عضویت در این شورا به صورت اصولی است.

این مقام دولت آمریکا همچنین گفت که شورای حقوق بشر می‌تواند یک نهاد مهم برای کسانی باشد که در سراسر جهان با استبداد و بی عدالتی مبارزه می‌کنند و ایالات متحده با حضور خود در این شورا قصد دارد اطمینان حاصل کند که می‌تواند از چنین امکان بالقوه‌ای استفاده کند.  

به گفته سه مقام آمریکایی که به شرط عدم انتشار نام خود با آسوشیتدپرش گفت‌و گو کرده‌اند، ایالات متحده تا پایان سال جاری میلادی عضو بدون حق رای در شورای حقوق بشر خواهد بود، اما قصد دارد کرسی یکی از سه کشور اروپایی عضو کامل شورا، اتریش و ایتالیا و دانمارک را کسب کند که اواخر امسال به رای گذاشته می‌شود .

در صورتی که آمریکا در انتخاباتی که ماه اکتبر آینده برگزار می‌شود برای کسب جایگاه دایمی در شورای حقوق بشر پیروز شود باز هم مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید نظر نهایی خود را در این باره اعلام کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More