شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ده‌ها تن در درگیری با پلیس هنگ‌کنگ زخمی شدند

ادامه تظاهرات و درگیری‌ها در هنگ‌کنگ

 

در تظاهرات گسترده مخالفان لایحه استرداد مجرمان به چین، ده‌ها تن از معترضان در درگیری با پلیس هنگ‌کنگ زخمی شدند.

بنابر گزارش‌ها، یکشنبه‌شب ۳۰ تیر، پلیس ضد‌شورش هنگ‌کنگ، برای مقابله با تظاهرکنندگانی که قصد داشتند به یک ساختمان دولتی، متعلق به چین، نزدیک شوند از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد.

مخالفان محدوده تعیین شده برای تظاهرات را نادیده گرفتند و با نزدیک شدن به ساختمان دولتی چین بر روی این ساختمان تخم‌مرغ پرتاب کردند و برخی از علائم و نشانه‌های چین در محل را تخریب کردند.

چند ساعت پیش از آغاز تظاهرات روز یکشنبه،پلیس هنگ‌کنگ اعلام کرد که یک «انبار مهمات» معترضان را کشف کرده‌ است. به گفته پلیس، در این انبار، مقادیر زیادی مواد آتش‌زا، سلاح سرد، میله‌های آهنی و... کشف شده است.

 

 

به دنبال تظاهرات‌های چند صد هزار نفره مخالفان طی هفته‌های گذشته در هنگ‌کنگ، دولت این کشور اعلام کرده است که از پی‌گیری این لایحه صرف‌نظر کرده است. با این حال، روز یکشنبه هم، برای چندمین هفته، بار دیگر صدها هزار نفر به خیابان‌های هنگ‌کنگ آمدند و خواستار لغو رسمی این لایحه شدند.

مخالفان می‌گویند در تظاهرات روز یکشنبه، دستکم ۴۳۰ هزار نفر شرکت کردند. هرچند پلیس و مقام‌های دولتی شمار تظاهرکنندگان را بسیار کمتر اعلام کرده است.

هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ از کنترل بریتانیا خارج و در چارچوب «یک کشور- دو نظام» به چین باز پس داده شد. در این چهارچوب حقوقی، مردم هنگ‌کنگ به مدت ۵۰ سال از مزایایی چون حق اعتراض و قوه‌قضاییه مستقل برخوردار شدند.

جمهوری خلق چین هر گونه دخالت در امور هنگ‌کنگ را رد می‌کند. با این حال، نگرانی‌های جدی در میان ساکنان هنگ‌کنگ نسبت به از میان رفتن تدریجی آزادی‌های خود و پیوستن کامل این جزیره به چین وجود دارد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More