شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش مهاتیر محمد، برای بازگشت به صحنه سیاست مالزی

 

خبرگزاری فرانسه امروز دوشنبه ۱۸دی ماه در گزارشی نوشت، مهاتیر محمد، سیاستمدار ۹۲ ساله و نخست‌وزیر پیشین مالزی هنوز امیدوار است به صحنه سیاسی کشور بازگردد.

در این گزارش آمده است: «مهاتیر محمد که زمانی مرد پرقدرت سیاست مالزی بود دوباره خیال بازگشت به صحنه سیاسی کشور را در سر می‌پروراند، ولی این بار از طریق همان مخالفانی که خود زمانی آنها را سرکوب می‌کرد.

روز گذشته پس از ماه‌ها جنگ و دعواهای سیاسی در میان سازمان‌های مخالف دولت کنونی مالزی، مهاتیر محمد، به‌عنوان کاندیدای اصلی آنها برای انتخابات عمومی کشور در ماه اوت معرفی شد.»

به گفته خبرگزاری فرانسه، این سیاستمدار کهنه‌کار که به زخم زبان زدن به مخالفان و دشمنان خود شهرت دارد، به مدت ۲۲ سال تا سال ۲۰۰۳ میلادی رهبر کشور مالزی بود. در دوران حکومت او، مخالفان سیاسی بسیاری راهی زندان شدند و مهاتیر محمد در صحنه جهانی به عنوان یک رهبر مستبد و ناقض حقوق بشر شناخته می‌شد.

حتی در دوران بازنشستگی نیز مهاتیر محمد از طعنه و نفرین مخالفان سیاسی خود دست بر نداشته است. هنگامی که خبر دخالت نخست‌وزیر کنونی نجیب رزاک در دزدی از یک صندوق سرمایه‌گزاری افشا شده بود، مهاتیر محمد از حزب حاکم خود را جدا کرد و یک حزب مخالف را بنیاد گذاشت. رزاک برای سال‌های متمادی دست راست مهاتیر محمد در دولت‌های او بود.

وزارت دادگستری آمریکا دولت کنونی مالزی به‌رهبری رزاک را متهم کرده است که مبلغ ۴/۵ میلیارد دلار را از صندوق سرمایه‌گزاری 1MDB به‌سرقت برده است و در امر پولشویی دست داشته است.

یتان جوآ، از نمایندگان پارلمان در حزب عدالت مردم به خبرگزاری فرانسه گفته است: «مهاتیر محمد می‌تواند با بازگشت به قدرت خاطره ۲۲ سال دوران طلایی و باشکوه مالزی را در میان روستائیان کشور زنده کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More