شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبر مخالفان بلاروس: اروپا حامیان الکساندر لوکاشنکو را تحریم کند

در پی تشدید خشونت پلیس علیه مخالفان دولت الکساندر لوکاشنکو در بلاروس سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر معترضان این کشور، از دولت‌های اروپایی خواست تحریم‌های اقتصادی هدفمند علیه حامیان لوکاشنکو وضع کنند.

تیخانوفسکایا روز سه‌شنبه طی سفر به استکهلم به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «تنها فشارهای اقتصادی این رژیم را مجبور به کناره‌گیری می‌کند،‌ چون آن‌ها پولی نخواهند داشت برای پلیس ضد شورش و جرائمشان خرج کنند.»

او مردم بلاروس را در وضعیت «لاعلاجی» مقابل سرکوب توصیف کرد و گفت «جنبش اعتراضی ما اصولا مسالمت‌آمیز است و ما نمی‌خواهیم خشونت را با خشونت پاسخ دهیم.»

روز یکشنبه در مینسک، پایتخت بلاروس،‌ پلیس برای مقابله با ده‌ها هزار نفر از معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی استفاده کرد. این اعتراضات همزمان با چهاردهمین هفته از انتخابات ریاست‌جمهوری مورد مناقشه همچنان ادامه دارد.

لوکاشنکو در انتخابات ماه اوت اعلام پیروزی کرد، اما شهروندان مخالف به این انتخابات و نتایج آن معترضند.

هفته گذشته نیز یک جوان ۳۱ ساله مخالف دولت در اعتراضات کشته شد که معترضان آن ‌را نتیجه ضرب و جرح شدید نیروهای امنیتی عنوان کردند.

در پی این رویدادها،‌ آلمان و اتحادیه اروپا به دنبال راه‌های افزایش فشار بر رهبر بلاروس پس از سرکوب‌های اخیر هستند. 

پیشتر اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کردند که دولت لوکاشنکو را به رسمیت نمی‌شناسند و از او خواستند از قدرت کناره‌گیری کند.

اکنون تیخانوفسکایا که پس از انتخابات به لیتوانی پناهنده شده، اتحادیه اروپا را به تحریم‌های مالی هدفمند علیه افرادی ترغیب کرده که از لوکاشنکو حمایت می‌کنند.

رهبر معترضان می‌گوید روسیه به درخواست مخالفان لوکاشنکو برای مذاکره پاسخی نداده، با این حال به گفته او، مسکو دیگر «حامی علاقه‌مند» به لوکاشنکو نیست.

تیخانوفسکایا در این زمینه گفت روسیه در انتظار است تا ببیند چه اتفاقی در بلاروس می‌افتد. مسکو پیش از این اعلام کرده بود به حمایت از لوکاشنکو ادامه می‌دهد.

در پی اعتراضات پس از انتخابات در این کشور هزاران نفر از معترضان بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More