شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبر هنگ‌کنگ لایحه استرداد مجرمان به چین را پس گرفت

کری لام، رییس اجرایی هنگ‌کنگ، روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه، لایحه استرداد مجرمان به چین را که باعث چندین ماه اعتراض‌های گسترده در این شهر شده بود، پس گرفت. 

او علت این اقدام را گذر از «موقعیت پرخطر و آسیب‌پذیر کنونی» و یافتن راه‌حل عنوان کرد.

خبرگزاری رویترز در روزهای جمعه و دوشنبه گزارش داد که چین چندی پیش مانع پیشنهاد او مبنی بر پس گرفتن لایحه شده بود. رویترز به یک فایل صوتی نیز دست پیدا کرده بود که در آن خانم لم در گفت‌وگویی خصوصی می‌گوید اگر می‌توانست استعفا می‌داد.

اظهارات تلویزیونی امروز او مبنی بر پس گرفتن رسمی این لایحه پس از گزارش‌های رویترز پخش شد.

رهبر هنگ‌کنگ با اعلام این خبر گفت: «تداوم خشونت در حال آسیب زدن به بنیان‌های جامعه ما، خصوصا حاکمیت قانون است.»

اعتراض‌ها به این لایحه در ماه مارس آغاز شد و در ژوئن شدت گرفت و از آن زمان تبدیل به جنبشی برای دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ شد؛ شهری که از سال ۱۹۹۷، یعنی زمان خروج آن از کنترل بریتانیا و بازپس‌گیری‌اش از سوی چین، در چارچوب طرح «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود.

پس گرفتن لایحه استرداد یکی از خواسته‌های کلیدی صدها هزار معترض است. این لایحه اجازه می‌داد که مظنونان در هنگ‌کنگ برای محاکمه به چین فرستاده شوند. در چین دادگاه‌ها از سوی حزب کمونیست کنترل می‌شوند.

مخالفان بیم آن را دارند که با اعطای اختیار استرداد به دولت، حاکمیت قانون نقض شود و همین‌طور مقامات هنگ‌کنگ از این لایحه به منظور استرداد منتقدان حزب حاکم چین به آن کشور بهره‌برداری کنند.

لم تصریح کرده: «دولت رسما لایحه را پس می‌گیرد تا نگرانی‌های مردم را به‌طور کامل برطرف کند».

او گفت: «تعهد می‌کنم دولت به‌طور جدی پیشنهادهای مطرح شده در گزارش شورای مستقل شکایات از پلیس را دنبال خواهد کرد. از این ماه، من و مقامات اصلی‌ام به مردم روی می‌آوریم تا با هم مستقیم صحبت کنیم. ما باید راه‌هایی پیدا کنیم تا به نارضایتی در جامعه رسیدگی کنیم و به دنبال راه حل باشیم.»

مشخص نیست که با پس گرفتن لایحه، ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ چگونه پایان می‌یابد. واکنش ابتدایی به این خبر همراه با شک و تردید بوده و باید دید چه تعداد از مردم به خیابان‌ها خواهند آمد.

برخی قانون‌گذاران معتقدند این اتفاق باید زودتر می‌افتاد. در این زمینه کلودیا مو، قانون‌گذار طرف‌دار دموکراسی می‌گوید: «به هر حال آسیب وارد شده و زخم‌هایی که ایجاد شده هنوز بازند. او [خانم لم] فکر می‌کند با یک شلنگ باغبانی می‌تواند یک آتش‌سوزی بزرگ را خاموش کند. این قابل‌قبول نیست.»

.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More