شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فروش اسلحه بریتانیا به ریاض پس از قتل خاشقچی ادامه دارد

 

 

روزنامه ایندیپندنت نوشت که دولت بریتانیا علی‌رغم محکومیت رسمی قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار معروف سعودی، به «معامله سلاح» به طور مخفیانه با ریاض ادامه داده است.

این روزنامه بریتانیایی روز سه‌شنبه، ۱۱ دی اضافه کرد که معامله فروش سلاح توسط مقام‌های بلندپایه‌ وزارت بازرگانی بریتانیا، پس از برگزاری نشست‌های متعدد با همتایان سعودی انجام شده است.

ایندیپندنت توضیح داد که یک هیئت از سازمان دفاع و امنیت بریتانیا مسئولیت صادرات اسلحه را بر عهده داشته دارد و برای توافق نهایی این معامله‌ها، به صورت غیرعلنی از ۱۴ تا ۲۲ اکتبر به ریاض سفر کرده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، پس از آن که روز دهم مهر گذشته برای دریافت مدارکی مربوط به ازدواج خود به سرکنسولگری کشورش در استانبول رفته بود، ناپدید شد.

با افزایش فشارهای بین‌المللی بر عربستان سعودی، مقام‌های این کشور اعلام کردند که «یک گروه خودسر» بدون اطلاع ریاض، اقدام به قتل خاشقجی کرده است.  

اما مواضع و توضیح‌های دولت سعودی باعث افزایش تردید در جامعه بین‌المللی شد، در حدی که رییس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ، آن را «بدترین لاپوشانی» تاریخ خواند.

اکنون به نوشته روزنامه ایندیپندنت به نظر می‌رسد که نشست‌های مخفیانه هیئت بریتانیا با مقام‌های سعودی در ۲۲ اکتبر گذشته همزمان با سخنرانی وزیر خارجه بریتانیا در پارلمان بود که به شدت قتل خاشقچی را محکوم کرده بود.

جرمی هانت در پارلمان این بریتانیا در برابر نمایندگان این کشور وعده داده بود که داستان قتل خاشقچی را دنبال خواهد کرد و پاسخ خود را در اختیار دولت قرار خواهد داد.  

هم‌زمان در آن هنگام بود که وزیر امور خارجه بریتانیا سفر برنامه‌ریزی شده خود را به ریاض لغو کرد اما از جلسه‌های پشت پرده معامله سلاح، سخنی به میان نیاورد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More