شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزمایش خون آلزایمر را ۱۶ سال زودتر از بروزش نشان می‌دهد

 

آزمایش خون و بررسی تغییر در میزان پروتئینی خاص می‌تواند بیماری آلزایمر را ۱۶ سال زودتر از بروز نشانه‌هایش نشان دهد.

پژوهشی که در مجله نیچر منتشر شده است می‌گوید تغییر مقدار «پروتئین نوروفیلامنت neurofilament light chain یا NfL» از اولین نشانه‌های شکل‌گیری آلزایمر در انسان است.

ماتیاس یوکر، استاد عصب‌شناسی در آلمان و محقق اصلی این پژوهش، می‌گوید که «حضور ان‌اف‌ال در خون نشانگر این است که مغز در حال از دست دادن سلول‌های اعصابش است». در نتیجه هر چه مقدار بیشتری از این پروتئین در خون دیده شود، نشانگر آسیب بیشتر مغز در اثر شکل‌گیری آلزایمر است.

هنوز راهی برای درمان یا پیشگیری آلزایمر وجود ندارد. بااین‌حال، محقق‌های این پژوهش می‌گویند یافته‌های آن‌ها می‌تواند به پژوهش‌های بیشتر در این زمینه کمک کند، چون حالا می‌توان با شناسایی افرادی که مقدار بیشتری از این پروتئین را در خون خود دارند، پیشرفت بیماری را در آن‌ها مطالعه کرد.

دکتر یوکر می‌گوید بیماری آلزایمر یک دهه و در برخی موارد ۲۰ سال پیش از بروز نشانه‌ها شروع می‌شود.

آلزایمر شایع‌ترین گونه از بیماری دمانس یا زوال عقل است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در هر سه ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود و دست‌کم ۵۰ میلیون نفر در جهان با این بیماری زندگی می‌کنند.

این سازمان پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۵۰ میلادی، یعنی ۳۱ سال دیگر، دست‌کم ۱۵۲ میلیون نفر به این بیماری دچار شده باشند.

بیماری زوال عقل همراه با از دست رفتن حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت در فرد ظاهر می‌شود و به‌تدریج کارکرد مغز را کاهش می‌دهد. این بیماری بیشتر در کهنسالی ظاهر می‌شود و می‌تواند جان آدمی را بگیرد.

در بریتانیا اخیرا مرگ به‌علت ابتلا به زوال عقل از آمار مرگ در اثر سکته قلبی پیشی گرفته و در آمریکا، این بیماری ششمین عامل مرگ‌و‌میر سالمندان است.

به‌رغم اینکه هنوز دلایل ابتلا به این بیماری مشخص نشده‌اند، ولی ارتباط خواب با آلزایمر اثبات شده و خواب کافی راه‌حلی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به آن معرفی شده است.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More