شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
هشدار سازمان جهانی هواشناسی برای سه ماه آتی

سازمان ملل: احتمال شکل‌گیری اِل‌نینیو در زمستان سال جاری

 

سازمان جهانی هواشناسی، یکی از بدنه‌های سازمان ملل، هشدار داد بین ۷۵٪ تا ۸۰٪ احتمال می‌رود طی سه ماه آتی، پدیده ال‌نینیو (El Niño) شکل بگیرد، و ۶۰٪ احتمال دارد این پدیده تا پایان بهار ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.

در صورت ایجاد، این ال‌نینیو به‌‌قدرتمندی ال‌نینیوی سال ۲۰۱۶ نخواهد بود. در آن سال، انباشت گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های صنعتی عامل اصلی شکل‌گیری ال‌نینیو شکل بود، و سال ۲۰۱۶ مبدل شد به گرم‌ترین سال در تاریخ معاصر بشر.

ال‌نینیو برای زمین مثل تب‌بر است. ابتدا حرارت اقیانوس آرام و سایر آب‌های جهان بالا می‌رود. سپس، رفتارهای اقلیمی زمین تغییر می‌کند.

در‌نتیجه‌، در مناطقی از زمین مثل استرالیا یا ایران خشکسالی حاکم می‌شود، و برخی نقاط خشک‌تر مثل آمریکای جنوبی را سیلاب فرا می‌گیرد. در‌نهایت، تولیدات کشاورزی کاهش می‌یابد و در اثر این تغییرات اقلیمی میلیون‌ها نفر آواره می‌شوند.

حالا، سازمان ملل می‌گوید دمای آب‌های جهان بالا رفته و ممکن است ال‌نینیو در راه باشد.

فعالیت صنعتی انسان غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین را به ۴۰۶ ذره در هر میلیون ذره اتمسفر رسانده است. این سریع‌ترین انباشت گازهای گلخانه‌ای در حافظه تاریخی بشر است. آخرین باری که زمین این‌ اندازه دی‌اکسید کربن در اتمسفر خود داشت، ۳/۵ میلیون سال پیش بود، وقتی میانگین دمای هوا ۳ درجه سانتیگراد گرم‌تر از امروز بود و سطح آب‌های زمین نزدیک‌ ۱۰متر بالاتر از سطح کنونی آن بود.

میزان حرارت روزانه‌ای که در نتیجه فعالیت‌های صنعتی فعلی در اتمسفر انباشته می‌شود ۴۰۰ هزار برابر انفجار بمب اتمی است که بر هیروشیما انداخته شد. این حرارت حاصل از انباشت نور و انرژی خورشید است، که پس از بازتاب از سطح خشکی و آب‌های کره خاکی نمی‌تواند از اتمسفر خارج شود.

آب‌های زمین پیش از خشکی‌ها این حرارت را جذب می‌کنند. چون مایع سریع‌تر از جامد پذیرای دما است. آب‌ها دی‌اکسید کربن را نیز جذب می‌کنند، و در‌نتیجه‌، اسیدی می‌شوند. ترکیب آب اسیدی‌ و گرم‌ زیست‌بوم آبزیان را تخریب می‌کند.

ال‌نینیو، بیش از همه، مرجان‌ها را سفید کرده، و در‌صورت ادامه موج گرما، مرجان‌ها می‌میرند. این گیاهان دریایی جنگل‌های وسیعی در سراسر زمین داشتند، که تاکنون بخش‌هایی از آن‌ها به‌طور کامل نابود شده است. پدیده ال‌نینیو بخش دیگری از این جنگل‌های آبی را با خود خواهد برد؛ و زندگی بخشی از اهالی زمین سخت‌تر از گذشته می‌شود.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More