شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا سیستم عامل موبایل خودش را ثبت می‌کند

شرکت چینی هواوی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، در پی ثبت سیستم‌عامل موبایل خود با نام «هانگ‌مِنگ» (Hongmeng) است. در صورت تثبیت ممنوعیت‌هایی که دولت آمریکا وضع کرده است،  این شرکت در‌صدد استفاده از این برنامه جایگزین است. سیستم‌عامل یاد‌شده با عنوان «آرک» (Ark OS) در اروپا شناخته خواهد شد.

در ماه گذشته، دولت آمریکا شرکت هواوی را در فهرست ممنوعه‌ای قرار داد که بر اساس آن، شرکت‌های آمریکایی برای تجارت با این شرکت به مجوز وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا نیاز خواهند داشت. با وجود توقف سه‌ماهه و موقت این ممنوعیت برای هواوی، این شرکت در پی یافتن راه‌های جایگزین برای نجات منبع درآمدش در حوزه تلفن‌های همراه است.

مطلب مرتبط: خرید و استفاده از محصولات مخابراتی چینی در آمریکا ممنوع شد

روز پنجشنبه ۲۳ خرداد‌ماه، یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی اعلام کرد که مشتریان هواوی باید از خود بپرسند که آیا این شرکت چینی با توجه به وابستگی‌اش به شرکت‌های آمریکایی، می‌تواند به تعهداتش پایبند بماند؟

به گزارش رویترز و طبق اعلام «ایندکوپی» (Indecopi)، آژانس حمایت از رقابت تجاری در کشور پرو، هواوی ۷ اردیبهشت سال جاری فرم‌های مربوط به ثبت سیستم‌عامل یاد‌شده را در این کشور پر کرده است.

این شرکت با تکیه بر قوانین سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) در پی ثبت عنوان «هانگ‌منگ» برای سیستم‌عامل موبایلش در کشورهایی همچون کامبوج، کانادا، کره جنوبی و نیوزلند است.

گفته می‌شود که هواوی مدت زیادی مشغول توسعه این سیستم‌عامل بوده است و این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که تا پاییز سال جاری، آن را عرضه خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد ارائه این برنامه به استمرار یا توقف سیاست‌های فعلی دولت آمریکا در قبال این شرکت بستگی دارد.

مقامات آمریکایی با اروپایی‌ها مشغول رایزنی‌اند تا از خرید تجهیزات مخابراتی هواوی برای راه‌اندازی نسل جدید تلفن همراه جلوگیری کنند.

به گزارش رویترز، جاناتان فریتس (Jonathan Fritz)، مدیر بخش ارتباطات بین‌الملل وزارت خارجه آمریکا، در بروکسل به خبرنگارها گفت: «سوال این‌جاست که در صورت انتخاب هواوی، این شرکت می‌تواند به آنچه به مشتری قول داده عمل کند و در همان مسیر حرکت کند؟»

هواوی در رده‌بندی شرکت‌های تولید‌کننده تلفن همراه پس از سامسونگ، در جایگاه دوم قرار دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در دنیاست.

با وجود این‌که جزییات زیادی در خصوص سیستم‌عامل «هانگ‌منگ» منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد هواوی قصد دارد از این سیستم‌عامل در ابزارهایی همچون تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، ربات‌ها و همچنین سیستم‌های صوتی و تصویری خودروها استفاده کند.

بر اساس اطلاعات سایت رسمی مالکیت معنوی چین، هواوی در مرداد‌ماه سال گذشته، حقوق قانونی این سیستم‌عامل را در زادگاهش به ثبت رسانده است. اما هواوی در این خصوص توضیحی نداده است.

همچنین طبق داده‌های WIPO یا سازمان جهانی مالکیت معنوی، هواوی در ۱۴ اردیبهشت سال جاری، فرم‌های ثبت حقوقی سیستم‌عامل «هانگ‌منگ» را در خارج از چین ثبت کرده است که دفتر حقوق معنوی در اتحادیه اروپا و کره جنوبی را هم شامل می‌شود. این اقدام درست پس از تاریخی بود که دولت ترامپ ممنوعیت تجارت با هواوی را به شرکت‌های آمریکایی اعلام کرد.

با وجود تکذیب‌های مکرر هواوی در خصوص وجود حفره‌های امنیتی که جاسوسی دولت چین در مخابرات ایالات متحده آمریکا را ممکن می‌کند، ممنوعیت اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا بر روال کار شرکت‌های آمریکایی اثرگذار بوده است و گوگل یکی از اولین شرکت‌های آمریکایی بود که به تبعیت از این قانون، حدود یک ماه قبل، کلیه روابط تجاری‌اش با شرکت هواوی، از جمله خدمات مرتبط با سیستم‌عامل اندروید، را قطع کرد.

مطلب مرتبط: گوگل همکاری تجاری با بخش موبایل هواوی را معلق می‌کند

در هفته جاری، یکی از مدیران ارشد هواوی اعلام کرد هر‌چند این شرکت امیدوار بود در اواخر سال جاری میلادی بتواند در جایگاه نخست تولید‌کنندگان تلفن‌های هوشمند بایستد، زمان‌بندی این شرکت [به واسطه این تصمیم دولت آمریکا] به تاخیر افتاده است.

به گزارش آژانس ایندکوپی در پرو، هواوی برای ثبت تجاری «هانگ‌منگ» در این کشور، باید اطلاعات و مدارک بیشتری ارائه کند. این آژانس توضیح بیشتری در خصوص اسناد ارائه‌شده هواوی نداده است، اما اعلام کرده است هواوی ۹ ماه فرصت دارد تا مدارک درخواستی را تحویل دهد. در پرو بیش از ۵/۵ میلیون نفر از تلفن‌های هوشمند هواوی استفاده می‌کنند.

نمایندگان شرکت هواوی در پرو از ارائه توضیح در این خصوص امتناع کرده‌اند و سفارت چین در لیما، پایتخت پرو، نیز به درخواست رسانه‌ها برای جزییات بیشتر پاسخی نداده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More