شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
قلق زندگی

هفت آسیبی که رژیم غذایی فشرده به بدن وارد می‌کند

 

رژیم لاغری را در سراسر سال رعایت می‌کنیم؛ تابستان‌ها برای پوشیدن لباس‌های تابستانی و کنار دریا، زمستان‌ها برای مهمانی‌ها و شب عید و دید‌و‌بازدیدها. با این‌حال، در ادامه باید از آسیب‌های وارد‌شده به بدنمان آگاه باشیم. بله، رژیم‌های لاغری بی‌خطر نیستند. یک رژیم سخت شاید کمک کند به‌سرعت وزن کم کنیم، اما معمولا پس از آن خیلی سریع وزنمان به حالت اول برمی‌گردد، و گاهی می‌تواند روی بدن و وضع روحی‌ ما اثر منفی داشته باشد.

وقتی رژیم می‌گیریم، برخی مواد غذایی را نمی‌خوریم، و اغلب بدنمان را از بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری محروم می‌کنیم. در‌نتیجه، بدن واکنش متفاوتی نشان می‌دهد و ساز‌و‌کار بدن تغییر می‌کند. در این‌جا هفت آسیبی را بررسی می‌کنیم که هنگام رژیم گرفتن به بدن ما وارد می‌شود.

 

رژیم می‌تواند سوخت‌و‌ساز بدن را پایین بیاورد

سوخت‌و‌ساز بالا رمز کاهش وزن است، اما رژیم سخت برای کاهش وزن سریع سوخت‌و‌ساز بدن را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی، توده‌ عضلانی بسیار مهم است. هر‌قدر عضلاتتان کمتر باشد، سوخت‌و‌ساز بدنتان پایین‌تر می‌آید، و هر‌قدر کالری بسوزانید و وزن کم کنید، در طولانی‌مدت درصد زیادی از آن دوباره برمی‌گردد.

 

رژیم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند

وقتی رژیم می‌گیریم، بدن را از یک‌سری ویتامین‌ها و مواد ضروری محروم می‌کنیم. در‌نتیجه، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنیم، و همین سبب می‌شود راحت‌تر و سریع‌تر مریض شویم. اگر مواد غذایی چرب را از رژیم خود حذف کنید، ویتامین‌هایی چون آ، د، ایی و کا را حذف کرده‌اید؛ این ویتامین‌ها برای تقویت سیستم امنیتی بدن ضروری هستند.

 

حواستان به کم‌آبی بدن باشد

همراه رژیم فشرده و کاهش وزن سریع، آب بدن را هم از دست می‌دهیم. ذخیره‌ی گلیکوژن بدن، که آب و گلوکز را ذخیره می‌کند، خیلی زودتر از سلول‌های چربی می‌سوزد و بدن کم‌آب می‌شود. در‌نتیجه، وقتی دوباره طبق روال معمول شروع به غذا خوردن می‌کنید، بدن گلیکوژن و آب ذخیره می‌کند، و وزنی که به‌سرعت از دست رفته مجددا بازمی‌گردد.

 

زیبایی پوست و مو از دست می‌رود

وقتی برای کاهش وزن سریع به رژیم‌های سخت روی می‌آوریم، ویتامین‌ها، آب و مواد مغذی لازم و کافی به بدن نمی‌رسد. اولین نشانه‌‌های ظاهری‌اش با ریزش مو و خشکی پوست آشکار می‌شود.

 

رژیم می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را مختل کند

رژیم‌های سخت مشکلاتی برای معده شما به‌وجود می‌آورند. همچنین، وقتی مواد مغذی کافی دریافت نکنید، مشکلات روده‌ای خواهید داشت، که می‌تواند منجر به یبوست و سختی مزاج شود.

 

رژیم انرژی بدن را پایین می‌آورد

اگر رژیم سخت بگیرید، بدن شروع می‌کند به استفاده از ذخایر چربی و آب خود، در‌نتیجه، مدام احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنید.

 

وقتی رژیم می‌گیریم، بداخلاق و عصبی می‌شویم

رژیم‌های سخت باعث می‌شود هورمون کورتیکوسترون در مغز آزاد شود. این هورمون میزان استرس را در بدن بالا می‌برد، در‌نتیجه، حالاتی نظیر عصبانیت، افسردگی، عدم تمرکز و بی‌خوابی ایجاد می‌کند.

 

در آخر، بهترین راه برای کاهش آسیب‌های ناشی از رژیم این است که مدت رژیم را طولانی‌تر، و به‌مرور وزن کم کنیم، تا وزنمان ثابت بماند. بدن را از مواد ضروری محروم نکنیم، و در رژیم خود از همه‌ مواد غذایی مورد نیاز بدن، حتی به‌مقدار کم، استفاده کنیم. نکته‌ آخر این‌که برای چند کیلو کمتر یا بیشتر بدنمان را تحت فشار نگذاریم.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More