شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احمدخاتمی: نمی‌گذاریم به آرزوی همه‌پرسی برسند

 

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مراسم ۲۲ بهمن مبنی‌بر لزوم رجوع به همه‌‌پرسی در موارد اختلاف، تأکید کرد که «نمی‌گذاریم به آرزوی همه‌پرسی برسند». او همچنین افزود که  عده‌ای می‌خواهند با رفراندوم ولایت‌فقیه و اسلام را کنار بگذارند.

احمد خاتمی روز سه‌شنبه ۲۴بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با تأکید بر این‌که اصل ۵۹ قانون اساسی و همه‌پرسی، برای جایی است که راهکار قانونی وجود نداشته باشد افزود: «زمانی که راهکار قانونی است، همه باید ملزم به آن باشند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی روز ۲۲بهمن‌ماه، تأکید کرده بود که برای حل اختلاف نظرها، باید به آراء مستقیم مردم و همه‌پرسی مراجعه کرد.

عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم، خطاب به کسانی که آن‌ها را «شبکه‌‌ی دولتی ضد اسلامی دلخوش به برخی اظهارنظرها» خواند، گفت: «آن‌ها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید».

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های روحانی در ۲۲ بهمن، مبنی‌بر این‌که «برخی‌ها را از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم این‌کار را نکنیم»، گفت که در حدود ۴۰ سال گذشته، انقلاب اسلامی کسی را از قطار خود پیاده نکرده است، بلکه آن‌ها بودند که نتوانستند آرمان‌های انقلاب را تحمل کنند.

عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز در واکنش به این سخنان حسن روحانی، گفته بود: «کسانی که از قطار انقلاب پیاده شدند، قانون اساسی را تفسیر به رأی می‌کردند».

 

  • حسین شریعتمداری: روحانی می‌داند رفراندوم در ایران غیرممکن است

حسین شریعتمداری، مدیر مسؤول روزنامه‌ی کیهان نیز روز ۲۳ بهمن‌ماه، در واکنش به پیشنهاد روحانی درمورد رفراندوم در سخنرانی ۲۲ بهمن، گفت که روحانی به خوبی می‌داند رفراندوم مورد اشاره‌ی او در اصل ۵۹ قانون اساسی، شرایطی دارد که با پیشنهاد او هم‌خوان نیست. از این رو، او با اطمینان از غیرعملی بودن رفراندوم یادشده، این پیشنهاد را مطرح کرده است. او افزود: «معتقدم چنانچه این پیشنهاد را عملی می‌دانست، هرگز آن را مطرح نمی‌کرد».

شریعتمداری با اشاره به اعتراضات خیابانی دی‌ماه گذشته، اضافه کرد: «وقتی عده‌ای اندک و کم‌شمار، در حد یک چندصد هزارم جمعیت ۲۲ بهمن، دست به اغتشاش زده بودند، آقای روحانی و رسانه‌های حامی او گوش فلک را کر کرده بودند که صدای مردم را باید شنید! و اکنون تعجب‌آور است چرا حاضر نیستند صدای توده‌های عظیم و چند ده‌میلیونی مردم را که صدای واقعی ملت است بشنوند».

 

  • نوبخت: رفراندوم از ویژگی‌های مثبت قانونی اساسی است

ازسوی دیگر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، درباره‌ی سخنان رئیس جمهوری درخصوص رفراندوم، گفت که استناد روحانی به اصل ۵۹  قانون اساسی بود؛ بنابراین می‌توان در این خصوص، از نظر مردم در مسائل مختلف استفاده کرد و این موضوع جزء ویژگی‌های مثبت قانون اساسی است.

نوبخت روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه، در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها، درمورد واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات رئیس جمهوری درباره‌ی همه‌پرسی، گفت که واضح است همه باید به اصول قانون اساسی پای‌بند باشیم و روحانی هم بر اساس قانون اظهار نظر کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More