شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعدام ۴۳۵ نفر در ایران طی ۱۰ ماه گذشته


 

سازمان حقوق بشر ایران، امروز سه‌شنبه ۱۸مهر و همزمان با «روز جهانی مبارزه در راه لغو اعدام» اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون ۴۳۵ زندانی از جمله ۵ کودک در ایران اعدام شدند.

 

در بیانیه‌ای که امروز در وبسایت این سازمان منتشر شده، آمده است: "از این میان تنها ۸۳ اعدام توسط رسانه‌های رسمی اعلام شده است. ۲۱۹ اعدام از میان کل اعدام‌ها را زندانیانی تشکیل می‌دادند که با جرائم مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. در این مدت، ۵ زندانی که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند."
در ادامه این بیانیه با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان، برای تایید نهایی، آمده است: "پیش‌بینی شده طبق این طرح بیش از ۸۰ درصد از چهار هزار زندانی که در زندان‌های ایران با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند از مرگ نجات پیدا کنند".

 

این بیانیه می‌افزاید: "با توجه به اینکه اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد اعدام‌ها در ایران را تشکیل می‌دهند به نظر می‌رسد تصویب این طرح نقش پر رنگی در کاهش اعدام‌ها خواهد داشت."

مجلس ایران اواخر مردادماه گذشته، اصلاحیه‌ای را برای قانون مبارزه با مواد مخدر تصویب کرد که در صورت تایید آن در شورای نگهبان، شمار کسانی که به اتهام جرائم مواد مخدر اعدام می‌شوند، به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

 

این طرح که با مخالفت مقام‌های قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان مبارزه با مواد مخدر روبرو شده، پس از تصویب نهایی، چهار بار برای اصلاح، به کمیسیون قضایی مجلس باز پس فرستاده شد است.

علی مویدی، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، ۲۳ شهریور، در یک سخنرانی اعلام کرد که قرار نیست مجازات اعدام به طور کل حذف شود، بلکه مجازات «کیفی سازی» می شود.

ائتلاف جهانی برای مبارزه با مجازات اعدام، از سال  ۲۰۰۲، روز دهم اکتبر (۱۸ مهر ماه) را روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام اعلام کرد. این ائتلاف از ۱۴۰ عضو از پنج قاره جهان تشکیل شده است که ۲۰ سازمان از جمله سازمان حقوق بشر ایران، شورای راهبردی آن را تشکیل می‌دهند. این شورا وظیفه تعیین سیاست‌های کلی و موضوعات هر ساله این ائتلاف را بر عهده دارد.
 

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در تازه‌ترین گزارش خود از اقدام مجلس ایران در زمینه اصلاح قوانین مجازات اعدام درخصوص متهمان مواد مخدر استقبال کرده اما در عین حال از تعداد بالای اعدام‌ها از جمله اعدام کودکان به شدت انتقاد کرد.

 

ایران و چین در صدر فهرست کشورهای جهان در زمینه شمار اعدام‌ها هستند و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و  کمیسیون حقوق بشر ملل متحد بارها درباره تعداد بالای اعدام‌ها در ایران هشدار داده و نسبت به آن انتقاد کرده اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More